/90

مجله پژوهشهای قرآنی، شماره 17 و 18، ص 235

____________________________

آیت الله خوئى (ره) درباره ایشان مى گوید:

(مطهرى بحر مواجى است.)(4)

 

و آیة الله خامنه اى درباره ایشان مى گوید:

(استاد مطهرى به حق یكى از بزرگ ترین معماران بناى فكرى نظام اسلامى به حساب مى آید. آثار استاد شهید مطهرى مبناى فكرى نظام جمهورى اسلامى است.)(5)

 

عصر و زمانه استاد مطهرى

شناخت شیوه تحقیق احیاگران بزرگ دینى و نقش و تأثیر آنها بدون شناخت دوران آنها ممكن نیست. استاد مطهرى به راستى فرزند حوزه بود و توانایى ها و ضعف هاى آن را به خوبى شناخته بود.

 

از سوى دیگر ایشان با محیط هاى روشنفكرى و دانشگاهى كه به علت ناآگاهى از جامعیت اسلام تحت تأثیر افكار ماركسیستى یا التقاطى قرارگرفته بودند و همچنین افكار و فلسفه هاى غربى كه از راه ترجمه و استادانى كه در غرب تحصیل كرده بودند به عرصه فرهنگى كشور راه یافته بود، به خوبى مطلع بود. همچنین از شور و عشق جوانان دانشگاهى به اسلام ناب و سئوالات و شبهات فراوان در مباحث دینى بویژه مباحث اجتماعى آن آگاه بود.

 

استاد مطهرى پس از احساس مسئولیت نسبت به جامعه خود، نخست به تحلیل اوضاع و مشكلات موجود نشست و سپس به ارائه راه حل ها پرداخت.

 

از نوشته هاى استاد چنان به دست مى آید كه دغدغه اصلى ایشان بررسى عوامل انحطاط مسلمین است و سه عامل اصلى این مهم را واژگونى حقایق دینى در نظر مردم، و ضربه و زیان جموداندیشى و تحجّر مدعیان حمایت دین، و هجوم عوامل بیگانه كه مهم ترین آنها استعمار غربى است مى شناسد.

 

استاد شهید مطهرى در ریشه یابى خود، راه حل این مشكل را آگاهى بخشى فرهنگى و اجتماعى تشخیص داده و همه تلاش خود را و رسالت خویش را در همین راه به كار بسته و تفسیر موضوعى و ترتیبى استاد در راستاى همین رسالت است.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری