• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه كتاب نقد، شماره 14،ص 352

    مطهری این معنا از «تساهل و تسامح» را معادل «مداهنه و مصانعه» دانسته و تصریح میكنند كه قرآن و سنّت به شدت با این معنا از «تساهل و تسامح» برخورد كرده و دینداران را از آن نهی كردهاند.

 

 

3ـ به این معنا كه اسلام در امر دینداری اجتماعی از همه دینداران، توقّع به بجاآوردن همه حدّ اكثرها را ندارد و به ظرفیت و ناتوانی و محدودیتهای بشری توجّه دارد. این معنا از «تساهل و تسامح» نیز مورد پذیرش میباشد. آنچه در پی میآید تفصیل نكاتی است كه گفته آمد:

1. تحمّل عقاید دیگران

استاد مطهری در تبیین عوامل مؤثر در شكلگیری نشاط علمی در زمان امام صادق(ع) عواملی را از جمله «تساهل و تسامح» به معنای همزیستی با غیرمسلمانان و تحمّل اهل كتاب میشمارد:

«... در آنچه امروز «تسامح و تساهل دینی» اصطلاح كردهاند و همزیستی با غیرمسلمانان است مسلمانان، اهل كتاب را تحمل میكردند و این را بر خلاف اصول دینی خودشان نمیدانستند.»(1)

مطهری یكی از عوامل رشد علمی جامعه مسلمین را همین نوع از «تساهل و تسامح» توسط مسلمانان میداند كه اجازه میداد تا اندیشمندان اهل كتاب براحتی وارد جامعه اسلامی شوند و مسلمین مقدم آنان را گرامی شمردند و لذا در همان عصر اول، معلومات اینها را از ایشان گرفتند و در عصر دوم، خود مسلمین در رأس جامعه علمی، قرار گرفتند.(2)

مطهری بر این باور است كه احادیثی چون «خذالحكمة ولو من مشرك...»، «الحكمة ضالّة المؤمن یأخذهااینما وجدها» و آیاتی چون «یؤتی الحكمة من یشاء و من یؤت الحكمة فقد اوتی خیرا كثیرا»،(3) كه بر اخذ علوم و فنون گرچه از مشرك، توصیه میكنند و حكمت را گمشده مؤمن میدانند و آن را «خیر كثیر» معرفی میكنند، در حقیقت به «تساهل و تسامح دینی» توصیه میكنند، زیرا بدون «تساهل و تسامح دینی» یعنی بدون «همزیستی مسالمتآمیز» مسلمانان با غیر مسلمانان، گرفتن علوم و فنون از غیرمسلمانان امكانپذیر نخواهد بود.(4) استاد مطهری در ردّ این نظر كه «تسامح و تساهل» نسبت به اهل كتاب، ریشه در دربار خلفاء دارد چنین مینویسد:

«برخی مسأله «تسامح و تساهل» نسبت به اهل كتاب را به حساب خلفا گذاشتهاند كه سعه صدر خلفاء ایجاب كرده كه در دربار آنها مسلمانان و مسیحی و یهودی و مجوسی و غیره با همدیگر بجوشند و از


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری