/90

مجله نامه مفید - شماره 17، ص 206

 

 

یك: فرضیههای مطرح در مشروعیت حكومتها

 

تعریف حكومت و دولت در نگاه نخستین، امر روشن و سهل به نظر میرسد، اما با توجه به تكثر مكاتب سیاسی و تئوریهای مشروعیت و انواع حكومت و ماهیت و غایات آن، پیچیدگی تعریف آن روشن میشود. عالمان سیاست گاهی حكومت (Government) و دولت (state) را دو واژگان مترادف تعریف كردهاند. اما برخی دیگر، حكومت را شعبهای از دولت تفسیر كردهاند. حكومت به دستگاه خاصی اطلاق میشود كه مسؤولیت اعمال قدرت و حاكمیت سیاسی و اجرایی را بر عهده دارد. اما دولت فراتر از آن و شامل مجموعه قوای سه گانه و دیگر اموری است كه ارتباط فرد و جامعه را با مجموعه حكومت كننده، تنظیم میكند.

 

كلایمرودی، آندرس و كریستول در این باره مینویسند:

 

«دولت از نقطه نظر علم سیاست و حقوق عمومی، عبارت از اجتماعی از مردم (با جمعیت تقریباً زیاد) است كه بطور مداوم در سرزمین معلومی سكونت اختیار كرده و مستقل (و یا تقریباً مستقل) بوده و دارای یك حكومت متشكل باشند كه اكثریت جمعیت مذكور عادتاً از دستورات آن اطاعت نمایند. دولت، اجتماعی است برای اجرای هدفهای عموم، در صورتی كه حكومت دستگاهی است (یا همانطور كه گارنر میگوید) سازمان، اداره و یا تشكیلاتی است كه بوسیله آن، هدفهای مذكور اجرا شود.»(1)

 

دولت در تعریف فوق با چهار مؤلفه [1. جمعیت 2. سرزمین 3. حكومت 4. حاكمیت یا استقلال[ تفسیر و مشخص شده است. اما در این تعریف به دو مشخصه دیگر دولت - یعنی قانون و عدالت - توجهی نشده است. به نظر میرسد در دید تعریف كنندگان فوق، مشخصه قانون و عدالت از امتیازات دولت مشروع و عقلانی است.

 

اما رواقیون قدیم و مسیحیان اولیه و سن اگوستین تأكید داشتند كه عدالت لازمه دولت است.(2)علامه شهید با اعتباری دانستن حكومت و تركیب آن از امور و اجزای مقوّم، مانند قانون، دفاع از هجوم خارجی، امنیت، فصل خصومت و اجزای غیر مقوّم مانند حفظ مواریث فرهنگی و ارائه خدمات عمومی نظیرمخابرات و بهداشت، حكومت و دولت را در عرض هم قرار داده و تعریف تام از آن دو ارایه میدهد.

 

پس دولت و حكومت، در حقیقت، یعنی مظهر قدرت جامعه در برابر هجوم خارجی و مظهر عدالت و امنیت داخلی و مظهر قانون برای داخل و مظهر تصمیمهای اجتماعی در روابط خارجی.(3)

 

استاد در این تعریف، موافق فلاسفه سیاسی است كه عدالت و قانون را در تعریف دولت

 

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری