/90

فصلنامه اندیشه حوزه، شماره 57،ص 12

    فلسفهشناسی). همچنین تأملات تاریخی خاص در برخی علوم (همچون علم كلام) در آثار استاد، نشان گر این است كه ایشان به علمشناسی تاریخی خاص نیز عنایت داشتهاند. اما علمشناسی منطقی - فلسفی در آثار و اقوال ایشان پررنگتر به نظر میرسد.

 

 

واژگان كلیدی: علمشناسی، علمشناسی پیشینی، علمشناسی پسینی، علمشناسی منطقی - فلسفی، علمشناسی تاریخی، اصول متعارفه، اصول موضوعه.

 

مقدمه

علم، به معنای عام، به طرق مختلف و شكلهای متنوع، موضوع شناسایی دانشمندان و حكیمان بسیاری در طول تاریخ بوده است.

در قرون اخیر، به تدریج، و به ویژه در قرن بیستم، «علمشناسی»، همچون دانشی مستقل با شاخههای فراوان، ظهور یافته است و آثار و پیامدهای بسیاری نیز بر آراء و نظریات دانشمندان و فلاسفه بر جای گذاشته است.

استاد مطهری، به عنوان اندیشمندی نوگرا، همواره به این دانش، به ویژه در شكل تدوین شدهی معاصر آن، عنایت و توجه داشته و آن را از سودمندترین دستاوردهای جدید دانش بشری معرفی كرده است.

اگرچه علمشناسی استاد مطهری، در طول سنت علمشناسی حكیمان مسلمان، قابل ارزیابی است، نه علمشناسی معاصر، اما علمشناسی استاد مطهری از دو جهت حائز اهمیت است:

1 ) آشنایی ایشان با ادبیات فلسفی جدید، كه باعث شده است همدلی خاصی میان ایشان و علم شناسان منطقی - فلسفی نیمهی اول قرن بیستم در دغدغهی آكسیوماتیك كردن علوم و به ویژه فلسفه، ایجاد شود.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری