/90

مجله دانشگاه اسلامی ، شماره 18 و 19،ص 200

 

مباحث اسلامی، تأكید و توصیه شده است.

 

 

 

ویژگیهای آثار شهید مطهری(ره)

 

1) آثار استاد شهید در عین حال كه دارای مبانی عمیق فكری و فلسفی است، مطالب را با زبانی ساده و روان و قابل استفاده برای همگان بیان داشته است. او «با قلمی روان و فكری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم، بیقلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت»(1). بسیار دشوار است كه انسانی بتواند در ضمن تعمّق و تفقّه در مسائل، آنها را به زبانی ساده و روان بیان كند، و مطالب را آن گونه كه باید و شاید و به تناسب فهم و درك مخاطب ارائه دهد.

 

به این دلیل است كه این آثار، راهی است هموار، مطمئن و مؤثّر به سوی شناخت هر چه بهتر معارف اسلامی و آشنایی با مبانی اسلام. لذا به همهی كسانی كه میخواهند در عصر حاضر، معرفت را از سرچشمهی زلال و پاك آن برگیرند و عطش حقیقت جوی خود را فارغ از دغدغههای گوناگون و بدون ترس از آلودگی و شبهه بر طرف نمایند، گام نهادن در این راه توصیه میشود.

 

همچنین، كسی كه با آثار شهید مطهری(ره) مأنوس میگردد، میآموزد كه همچون او در عین استفاده از مبانی محكم عقلی و استدلالی، با زبانی شیوا و روان، اندیشههای منطقی و متقن را به گونهای ارائه دهد كه مخاطب، آن را پذیرا شده و باور نماید.

 

 

 

2) مجموعه آثار شهید مطهری(ره)، خلق یك نظام واحد فكری و ارائهی چارچوب مشخصی از اندیشهی اسلامی است. در نگاه نخست به این مجموعه، این طور به نظر میرسد كه ایشان به موضوعات مختلف و پراكنده، كه در مقاطع

 

______________________________

 

1. امام خمینی(ره)، صحیفهی نور،ج 14، ص 325.

 

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری