/90

فصلنامه معرفت، شماره 34،ص96

شهید علامه مطهری از دیدگاه یک اندیشمند مسلمان غربی

 

 

لگنهاوزن، محمد؛

 

 

اشاره:

 

آنچه در پی می آید سخنرانی آقای دکتر محمد لگنهاوسن در جمع دانشجویان رشته های مختلف پیراپزشکی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مناسبت روز معلم و نیز پاسخ به سؤالات دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت می باشد. ایشان که هم اکنون در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله به تدریس فلسفه اشتغال دارد، دارای آثاری هم چون ترجمه کتاب آموزش فلسفه استاد مصباح یزدی و ترجمه بخشی از توحید صدوق و چندین مقاله دیگر می باشد.

 

دکتر لگنهاوسن در امریکا و در یک خانواده مسیحی متولد شد و تا پیش از رفتن به دانشگاه مسیحی بود. در دانشگاه به دلیل این که فکر می کرد دین چیزی بیش از خرافات نیست، مدتی بی دین بود تا اینکه با دانشجویان مسلمان آشنا و متوجه شد که در کنار گذاشتن مطلق دین، فقط عیوب دین مسیح را در نظر داشته است. البته وقوع انقلاب اسلامی در ایران و برچیده شدن نظام طاغوتی در این کشور، تاثیر زیادی در اسلام آوردن ایشان داشت. سرانجام وی به مذهب تشیع روی آورد. ایشان حدود ده سال در دانشگاه تگزاس جنوبی به تدریس پرداخت تا اینکه اختلافاتی با مدیریت آنجا پیدا کرد و در نتیجه از آن دانشگاه استعفا داد. یک سال بعد بنا به دعوت انجمن حکمت و فلسفه به ایران آمد و در آنجا به مدت چهار سال تدریس نمود. پس از آشنایی با بنیاد باقرالعلوم علیه السلام به دعوت حضرت آیة الله مصباح یزدی (دام ظله) به تدریس در این مرکز مشغول شد. ایشان حدود ده سال است که در ایران زندگی می کند. سخنان ایشان را با هم می خوانیم:

 

امروز که روز معلم است، فرصت خوبی است تا در باب وظیفه یک معلم مسلمان صحبت کنم. یک راه خیلی خوب برای این وظایف این است که قدری در مورد زندگی شهید مطهری رحمه الله بیندیشیم. ایشان در فریمان خراسان به دنیا آمد. از سال 1313 تا 1318 در مشهد به مقدمات مشغول بود و از سال 1318 تا1333 در مدرسه فیضیه قم در محضر آیة الله بروجردی رحمه الله و امام خمینی رحمه الله تلمذ نمود. ایشان علاقه عجیبی به فلسفه داشت. ستاد مطهری در 25 سالگی با کمونیسم آشنا شد. در آن سال ها کمونیست ها خیلی فعال بودند. برای من خیلی جالب است که یک روحانی رسمی حوزه علمیه در ایران، یک دفعه در 25 سالگی به نوشته های کمونیست ها علاقه مند می شود. آن موقع که انقلاب ایران پیروز شد، کمونیست ها خیلی فعال بودند و می خواستند یک ایدئولوژی برای کنار گذاشتن اسلام پیدا کنند. این خطر، خیلی جدی بود اگر بگویم کشور ایران به خاطر زحمات شهید مطهری رحمه الله کمونیست نشد، شاید سخنی به گزاف نگفته باشم. در آن زمان شهید مطهری رحمه الله درس می خواند و آشنایی کامل با تبلیغات کمونیست ها پیدا کرده بود تا بتواند جواب مناسب را از منابع اسلامی به دست آورد. این


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری