• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه پیام، شماره88، ص94

 

میکردند. این بیماری عمده دنیای قدیم بود همچنان که بیماری عمده دنیای جدید این است که عدهای در جستجوی علم منهای دین هستند. اکثر انحرافات و بدبختیهایی که بشر امروز را تهدید میکند ناامنی از این است که علم را جدا از ایمان میخواهد. همای رحمت آن روز بر سر بشر سایه خواهد گسترد که وی عمیقاً پی ببرد که به این هر دو اصل مقدس نیاز دارد بالی از دانش و بالی از ایمان. {P . امدادهای غیبی، ص ۹۸، مرتضی مطهری، نشر صدرا. P}

 

جامع نگری

 

به دلیل گستردگی و تنوع رشتههای علوم امروز، آشنایی با تمام معارف و دانشهای بشری امری مشکل به نظر میرسد، ولی در حوزه علوم انسانی عموماً و علوم اسلامی خصوصاً اگر شخص دارای تسلط در علوم مختلف باشد، در تجزیه و تحلیل مطالب دستی بازتر خواهد داشت و در دریافت و استنباط از میزان وسیعتری برخوردار خواهد بود. مرحوم استاد مطهری از این خصوصیت برخوردار بود او هم فیلسوف بود، هم متکلم، هم عارف بود و هم مفسر، هم مُحدِّث بود و هم فقیه. وقتی تفسیر میگفت قرآن را دریافته؛ آنگاه که درباره حافظ سخن میگوید، انسان از تسلط او بر مبانی عرفان اسلامی تعجب میکند. آنگاه که پاورقی به روش رئالیسم میزند تسلط او بر فلسفه قدیم و جدید زبانزد خاص و عام میگردد و بالاخره آنگاه که به عنوان یک نویسنده مینویسد قدرتِ قلم، انشای زیبا و روان، شیوایی و دقت و عمق و ظرافت دیدش، چیرگی و توانایی نویسندگی او را نمایان میسازد. باری آنچه در رویه استاد مطهری بود، انسجام و هماهنگی اجزاء اندیشه او با یکدیگر بود با این نگاه است که فلسفه، کلام، تفسیر، اقتصاد، فقه و سایر علوم دیگر با یکدیگر از هماهنگی خاصی برخوردار میشود و اسلام را به عنوان یک دین جامع که حلال مشکلات همه اعصار است میپذیرد و از عقل به عنوان حجت باطنی استمداد جسته تا در پرتو وحی به حقایق الهی برسد. علاوه بر این به جهت برخورداری از شخصیت علمی جامع الاطراف{P . ر.ک. رمز موفقیت استاد مطهری، حمید نگارش، ولی عصر(ع)، ص ۱۷۸. P}

 

ابتدا میکوشید به دست آورد که آن مسئله به کدام علم و دانش متعلق است و مسائل تخصصی آن علم را بر عهده متخصصان آن دانش میسپرد. به عنوان مثال برخی از نویسندگان در حلِ مسئله تعارض ظاهری علم و دین در آفرینش انسان به داوری و نفی و ابطال گزافآمیز


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری