/90

اندیشه، شماره 2، ص6

    تجدید چاپ شد. تنوع موضوعات و مسائلی كه وی در آثار خود بدانها پرداخته است، از یك سو، و وسعت و ژرفای معلومات عرضه شده در آنها، از سوی دیگر، ایشان را به حق شایستهی لقب «علامه» گردانیده است. سؤالی كه مطهری پژوهان، به جد با آن مواجه هستند، این است كه آیا این موضوعات و مسائل متنوع را میتوان به موضوع واحدی فروكاست؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ به این سؤال، آن موضوع واحد چیست؟ این مقال، در اصل برای پاسخ به این سؤال نگارش یافته است؛ و پاسخ نگارنده به سؤال دوم، بعد از پاسخ مثبت او به پرسش اول، بر پیشانی آن نقش بسته است.

در خلال مقاله، ضمن بررسی كارنامهی شهید مطهری در حوزهی مطالعات میان رشتهای دین، گسترهی این نوع مطالعات، وجه تسمیهی آنها به «میان رشتهای» معرفی و بیان شده است.

تحلیل پروژهی دین پژوهانهی شهید مطهری، نكتهی دیگری بر مهمترین نظریهی او در باب خاستگاه گرایش دینی، به قصد یافتن راهی جهت فراتر رفتن از شهید مطهری و گشودن افقهای جدید پیش روی نسلی كه عظمت و دریاصفتی مطهری، باعث خیره ماندن آنان در وی شده است، بخش پایانی این مقاله را به خود اختصاص داده است.

واژگان كلیدی: مطهری، الهیات، دین پژوهی، مطالعات میان رشتهای دین.

به نظر میرسد عنوان «مطالعات میان رشتهای» (Interdisciplinary Study of Religion) شایستگی آن را دارد كه به مثابه چتری حوزههای مختلفی را كه شهید مطهری در آنها پژوهش نموده و آثار متعددی را پدید آورده است، فراگیرد. پیش از ورود به بحث مناسب است محوریترین واژهی عنوان مقاله، یعنی مطالعات میان رشتهای دین، ایضاح شود. مطالعات میان رشتهای دین به مطالعات


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری