• لیست فهرست خالی می باشد
/90

 

انديشه، سال دوازدهم، شمارهي دوم، خرداد و تير1385، ص30

  

در تاریخ همهی جوامعی كه تاكنون بودهاند، دین عنصری پایدار، مؤثر و نیرومند بوده است و در فرهنگ جوامع نقش محوری به خود اختصاص داده است. به همین دلیل، مطالعه و شناخت دین یك جزء ضروری شناخت جامعه و فرهنگ بشری میباشد. اما دین، دارای چنان ابعاد پیچیدهای است كه هرگز دانش واحدی، به تنهایی، نمیتواند همهی ابعاد آن را به طور جامع مورد بحث و بررسی قرار دهد. از این رو باید به كمك علوم مختلفی به مطالعه و بررسی دین پرداخت. به همین خاطر است كه فیلسوفان، متكلمان، مورخان، انسان شناسان، پدیدار شناسان، روان شناسان و جامعه شناسان، از منظرهای مختلفی به بررسی ابعاد متنوع دین پرداخته و آثار ارزشمندی را در عرصهی فلسفهی دین، كلام، تاریخ ادیان و... ارائه كردهاند. در جامعهی فكری - دینی ما هم، در چند سال اخیر، مطالعات و پژوهشهای دینی اهمیت و جایگاه خاصی پیدا كرده است. در این میان، بررسی فلسفی و كلامی این مباحث (در مقایسه با سایر روشها) همواره از اولویت خاصی برخوردار بوده است. استاد مطهری ضمن این كه به عرصههای متنوع علمی توجه داشته و در آثار و نوشتههای خود از آنها سخن گفته است، علاقه و تعلق خاطر ایشان به فلسفه و كلام غیر قابل انكار است. (ر. ك: مطهری، 1374 الف، 441)

 

 

استاد، هم از بعد فلسفی و هم از بعد كلامی پارهای از مباحث دین شناختی را مورد بحث و بررسی قرار داده كه در اینجا برخی از آنها را طرح خواهیم كرد.

تعریف دین

تعریف دین یكی از اساسیترین مباحث دین پژوهی معاصر است كه حل بسیاری از موضوعات دین شناختی متوقف بر آن است. برخی دین شناسان، نظر به مشكلاتی كه تعریف دین را احاطه كرده و آن را امری دشوار و مناقشهآمیز ساخته است، مسألهی تعریف دین را «خان اول» در وادی هفت خان دینشناسی


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری