/90

فقه، سال يازدهم، شمارهي 39، ص218

 

    درمی یابد: او متفكری بوده كه به اقتضای نیاز جامعه و با در نظر گرفتن خصوصیت زمان و مكان، معارف اسلام را می نوشت یا بیان می كرد. ازآن جا كه نادانان و دشمنان، شبهات فكری و اعتقادی ای را درباره معارف اسلام در دوران قبل از انقلاب اسلامی می افكندند و افكارِ جوانان مسلمان را به التقاط می كشاندند، استاد بر آن شد تا بیشتر تلاش فكری خود را در راه تبیین و دفع شبهاتِ اصول اعتقادی اسلام به كار گیرد. هر گاه این دانشمند زمان شناس اندیشور، درمی یافت كه یكی از مسائل فرعی و فقهی اسلام مورد تاخت و تاز دشمنان قرار گرفته، آستین همت بالا می زد و فقیهانه به تحلیل و نقد و بررسی آن مسئله فقهی و پاسخ به شبهات وارد بر آن می پرداخت. كتاب مسئله حجاب بر این مدعا گواهی می دهد. نیز یكی از ابعاد اسلام كه استاد احساس نیاز كرد تا بدان بپردازد، دیدگاه های اقتصادی اسلام است.

 

 

كتاب بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی، نگاه تیزبین این فرهیخته دوران را درباره آن مسائل می نماید كه بعد از بیان اصول و مبانی كلّیِ دیدگاه های اسلام درباره مسائل اقتصادی، به بررسی و نقد برخی از مسائل خاص می پردازد. با توجه به حاكمیت اقتصاد سرمایه داری و سوسیالیستی بر نظام اقتصادی كشورها و حتی كشورهای به ظاهر مسلمان، ایشان اندیشمندانه به نقد و بررسی اقتصاد سرمایه داری و سوسیالیستی روی آورد و به طور مختصر، راهكارهای اقتصادی اسلام را با بیان و قلمی شیوا بررسید.

از آن جایی كه اقتصاد سرمایه داری بر اصل و پایه ربا و بهره بانكی بنا شده، استاد شهید به طور خاص مسئله ربا را كاوید.با وجود آن كه دشمنان كوردل با ترور استاد مانع از نگارش چنان كتابی فراگیر در زمینه ربا شدند، ولی با مراجعه به دست نوشته هاو یادداشت های وی تا حدّی می توان به نوآوری های ایشان در مسئله ربا پی برد.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری