/90

 

آموزش معارف اسلامي،سال سيزدهم، شماره 47، ص20

 

اشاره:

در شمارهء پیش از دو اقدام مهم شهید مطهری در دورهء هجرت به تهران سخن به میان آمد.اقدام نخستین بررسی شد.اقدام دوم شهید بزرگوار مطهری،مطلع این قسمت از مقاله است که در پی آن با سایر مقاطع زندگی آن شهید نیز آشنا خواهیم شد.

 

 

 

 

اقدام دیگر شهید مطهری تشکیل«انجمن ماهانهء دینی»بود که طرح آن را با عمدهای از دوستانش خصوصا دکتر محمد آیتی ریختند.این انجمن دو سال و نیم برقرار بود و سی سخنرانی بهوسیلهء افراد مختلف در آن ایراد شد که هفت سخنرانی آن را خود استاد مطهری بر عهده گرفت که در سال 1356 سخنرانی خود را مستقیما در ضمن کتاب ده گفتار منتشر ساخت.1آنطور که خود ایشان در سخنرانی اول این جلسات گفته است،هدف این جلسات،تحقیق و مطالعهء جدی در اطراف یک سلسله موضوعات دینی است.روال جلسات بدین شیوه بوده است که سخنرانان، موضوع مورد نظر خود را اعلام و سپس دربارهء آن مطالعه و تحقیق میکردند و پس از ایراد سخنرانی،استخراج و اصلاح میشد و جلسهء بعد بهصورت جزوه به شرکتکنندگان داده میشد و در نهایت بهصورت سه جلد کتاب بهنام گفتار ماه منتشر شد.2 برخلاف تصور بسیاری که این مجموعه را از سنخ سخنرانیهای منبری و خطابی دانستهاند و اهمیتی برایش قایل نیستند،باید گفت که این مجموعه حاوی خلاصهای از مهمترین آرای استاد مطهری دربارهء دین و دینشناسی است و گزارشی از آن در اینجا بیفایده نیست.همانطور که قرار بوده است،استاد در ابتدا موضوعی دینی را انتخاب میکندتقوی».در جلسه دربارهء این موضوع و بدفهمیهایی که از آن شده است،دادسخن میدهد.این موضوع بحثی است در«اصطلاح خود»و استاد مطهری در جلسهء بعدی به بحث امر به معروف و نهی از منکر میپردازد که بحث اصلاح دیگران است؛در نهایت به شدت اظهار تأسف میکند که چرا ما با وجود داشتن چنین فریضهای در اسلام و داشتن شخصیتهای مبرز در زمینهء هر یک از فرایض اسلامی(علم،جهاد و...)، «مصلح»بسیار کم داشتهایم و ظاهرا خود این سخنرانی(در 2/10/1339)اولین جرقهها را در این باره در ذهن ایشان ایجاد میکند.در نوبت بعدی(1/2/1340)به مناسبت اینکه سه هفته از رحلت آیت الله بروجردی گذشته بوده است،سخنرانیای تحت عنوان اصل اجتهاد در اسلام ایراد میکند و پس از اندکی بحث،با پیشکشیدن مسألهء عدم جواز تقلید از میت،به این موصمع میپردازد که مسلمانان با مسایل جدیدی مواجه شدهاند و کمکم به بحث تأثیر جهانبینی فقیه در فتواهایش میرسد و پس از اظهار اینکهفتواهای عرب بوی عرب میدهد و فتوای عجم بوی (به صفحه تصویرمراجعه شود)

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری