/90

_____________________________

    میكند. مطهری با تلاش شبانهروزی، از غروب خورشید دین جلوگیری میكرد و از فلسفه نبوت، نیاز بشر به دین و ختم نبوت در كتابهای امداد غیبی در زندگی بشر، نبوت و ختم نبوت، دفاع عالمانه میكرد. با نوشتن كتاب اسلام و مقتضیات زمان، نیازهای متغیر زمان را با عنصر اجتهاد، به اصول ثابت مرتبط ساخت.

شهید مطهری از مكاتب غربی نیز بیگانه نبود. در كتاب انسان و ایمان، از اندیشههای ویل دورانت، ویلیام جیمز، اریك فروم و تولستوی یاد میكند و در علل گرایش به مادیگری و نقدی بر ماركسیسم و اصول فلسفه و روش رئالیسم، بر نقد ماركسیسم و اندیشههای الحادی پرداخت.

دوره هفت جلدی مقدمهای بر جهانبینی، بیانگر رویكرد كامل از كلام اسلامی بود. استاد در انسان و ایمان، با بر شمردن تمایزات انسان و حیوان در بُعد بینشها و گرایشها، اسلام را به عنوان یك ایدئولوژی همه جانبه معرفی میكند و در جهانبینی توحیدی، با بیان كاستیهای جهان بینی علمی و تزلزل و بیثباتی آن، به تثبیت جهان بینی دینی و الهی پرداخت و در كتاب وحی و نبوت به ویژگیهای پیامبران از جمله اعجاز، عصمت، رهبری، خلوص نیّت، سازندگی، مبارزه و نقش تاریخی پیامبران اشاره نمود و با تدوین انسان در قرآن، به توصیف انسانشناسی مذهبی پرداخت و انسانشناسی اگزیستانیسالیسم را به نقادی كشاند و در كتاب جامعه و تاریخ، جامعهشناسی ماركسیستی و مادیت تاریخی را ابطال نمود. استاد مطهری در كتاب امامت و معاد، چهرهای صحیح از رهبری جامعه و حكومت و نیز حیات اخروی ارائه میدهد.

تا این جا روشن شد كه تمام گامهای شهید مطهری در دفاع از اسلام و معارف و ارزشهای دینی است. حتی اگر عرفان حافظ و تماشاگه راز مینویسد، در صدد پاسخ به شبهات احمد شاملو در مقدمه حافظ شیرازی و دفاع از دینداری حافظ اقدام میكند.

وی در كتاب عدل الهی مینویسد:

«این بنده از حدود بیست سال پیش كه قلم به دست گرفته، مقاله یا كتاب نوشتهام تنها چیزی كه در همه نوشتههایم آن را هدف قرار دادهام، حل مشكلات، پاسخگویی به سؤالاتی است كه در زمینه مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است.»[1]

بحث قلمروی دین و نیاز انسان به دین نیز از دغدغههای اساسی استاد در طول حیات فكری او بود كه به صورت پراكنده، در آثار علمی خویش بدان پرداخته است. ما در این نوشتار، بخشهایی از این بحث را مورد تحلیل قرار میدهیم.

دو ماهنامه رواق اندیشه، شماره 33، ص 37

__________________________

 

    1ـ روششناسی مسأله انتظار بشر از دین:

صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری