اندیشه، سال چهاردهم،شماره پنجم، آذرودی 1387، ص46
و جايگاه آن در دين اسلام به طور کلي است . در اين جستار سه فصل اصلي وجود دارد که عبارتند از :
1) تعريف امامت ومقايسه ي ديدگاه اماميه وعامه درباره ي آن : در تعريف امامت ، استاد مطهري 1، با نگاهي که خواجه در تجريد الاعتقاد دارد به مسأله نگريسته وآن را از مقوله ي لطف دانسته وهمچون نبوت ، تعييني اش معرفي مي نمايد .درباره ي تفاوت مفهوم امامت نزد شيعه وسني ، استاد مطهري ( قدس سره ) به اين نکته اشاره مي فرمايد که آنچه اهل تسنن معتقدند ، شأن دنيايي امامت است که يکي از شؤون آن مي باشد ، نه همه ي آن .
2) امامت در قرآن : امامت در قرآن از جمله مباحث مهمي است که استاد مطهري (قدس سره ) بدان توجه نموده ودر آثار خويش به آن پرداخته است . در قرآن چند آيه وجود دارد که مورد استدلال شيعه در باب امامت است که به تفکيک مورد توجه وتحليل استاد مطهري (قدس سره ) قرار گرفته است .
3) امامت واهميت آن در اکمال دين : استاد مطهري ( قدس سره ) ابتدا از منظري قرآني ، که مورد وفاق هر مسلماني است ، نقش جايگاه واهميت مسأله ي امامت وجانشيني پيامبر (ص ) ، در اکمال دين را مورد بحث و بررسي قرار مي دهد وسپس تحليلي خرد پذير از آنچه محتواي آيات است ارائه مي نمايد .
واژگان کليدي : امامت ، ولايت ، قرآن ، اکمال دين ، اتمام دين ، شيعه ، سني .
مقدمه
حل مسأله در هر علمي وابسته به روش است وروشي صحيح است که به حل درست مسائل در علوم کمک کند ورفع معضلات وگره ها در دانش هاي بشري را سبب شود . روش درست ورود به مسأله وتحليل جامع از آن ونگاه همه جانبه به مسأله ، از ويژگي هاي روشي استاد مطهري در حل مشکلات فکري و