/90

قبسات ، سال نهم ، زمستان 1382 و بهار 1383،ص 332

______________________________

معرّفي شخصيت شهيد مطهري در ساليان اوّل بعد از شهادت وي، کم و بيش مورد توجّه جامعه قرار گرفت؛ ولي در ساليان اخير کمتر بدان پرداخته شده، و اين در حالي است که شخصيت روحي آن شهيد انقلاب اسلامي آنچنان با عظمت و قابل الگوگيري است که تا سالها بعد نيز مي توان از اين طريق جامعه را بهره مند ساخت.

از طرف ديگر، فاضلان حوزوي و دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاهها که در مرحلة تحقيق و شکل گيري شخصيت علمي هستند، در صورت آشنايي با الگوهاي موفّق و شناخت رموز كاميابي آن‌‌ها ميتوانند با تأسّي به ايشان و الهام گيري از روش و منش فرزانگان علمي، مسير تعالي و تکامل علمي و اجتماعي خويش را هموار ساخته، در خدمت رساني به جامعة علمي و اجتماعي موفق تر از گذشته عمل كنند.

1. چگونگي شکل گيري شخصيت روحي و علمي استاد مطهري

1ـ1. محيط شکل گيري شخصيت استاد

پدر وي مرحوم حاج شيخ محمدحسين مطهري فردي بسيار با تقوا و از شخصيتهاي مورد احترام بود که در تقوا و عمل به آداب اسلامي نمونه و در دوري از گناهان و تزکية نفس به درجاتي نائل شده بود. پدر استاد، از شخصيتهايي بود که در استان خراسان و ساير نقاط مورد تکريم و احترام همة طبقات اجتماع قرار داشت (واثقي، 1378: ص 26).

استاد به گونهاي تحت تأثير شخصيت معنوي و علمي پدر قرار داشت که در مقدّمه جلد اوّل داستان راستان مي نويسد:

اين اثر نا چيز را به پدر بزرگوارم آقاي حاج شيخ محمد حسين مطهري ـ دامت برکاته ـ که اوّلين بار ايمان و تقوا و عمل صالح و راستي معظّم له مرا به راه راست آشنا ساخت، اهدا مي کنم (همان 1378: ص 26).

همچنين مادر استاد، زني بسيار محترمه، با سواد، خوش سخن و مورد عنايت بود. از استاد مطهري در مورد مادرشان نقل شده است:

اگر من بگويم در دنيا مثل مادر من سه نفر بيشتر نيست، دروغ نگفتهام (سيد ناصري و ستوده، 1377: ص 109).


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری