• فلسفه اخلاق
/90

فلسفۀ اخلاق، صفحه: 17

ازلی و انسان را نفخهای الهی میداند و آن که در جهان جز ظلمت و تاریکی و تصادف و حرکتهای کورکورانه و بیمنتهایی، بی مقصدی و بی هدفی چیز دیگری نمیبیند خواه ناخواه بینششان در اخلاق هم متفاوت است؛ و اساساً بعضی از مکتبها در مسئله اخلاق به بن بست میرسند. بعد ان شاء اللَّه بحث میکنیم که آیا از نظر بعضی مکتبها اخلاق، به هر نحوی بخواهند تعریف کنند، معنا و مفهومی میتواند داشته باشد یا نمیتواند، و این خود امروز یک مسئلهای است: آیا اخلاق با توحید وابستگی دارد یا ندارد؟ آیا اخلاق منهای توحید، منهای خدا در عالم میتواند وجود داشته باشد یا نمیتواند؟.

 

ل ما بحث خودمان را از مسائل مسلّم میان بشریت آغاز میکنیم، از مسائلی که همه مکتبهای اخلاقی درباره آن مسائل توافق دارند، از مسلّمیات شروع میکنیم، بعد میرویم جلوتر ببینیم به کجا میرسیم و آیا میتوانیم فلسفه اخلاق را کشف کنیم یا نه؟ و آن وقت سیستم اخلاقی اسلام چیست؟ و این یک مطلبِ بسیار لازم و ضروری است که ما مکتب اخلاقی اسلامی خودمان را دقیقاً بشناسیم.

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله جملهای دارد که من این جمله را در عبارت معروفی که به این عبارت نقل میکنند، در احادیث شیعه ندیدهام؛ علمای اهل تسنن در احادیثشان آوردهاند ولی در احادیث شیعه همین معنا با اندکی اختلاف لفظ وجود دارد. جمله معروف این است که پیغمبر اکرم فرمود: بُعِثْتُ لِاتَمِّمَ مَکارِمَ الْاخْلاق من مبعوث و برانگیخته شدهام برای اینکه اخلاق کریمانه را، اخلاق مکرمتی «1» را، اخلاق مکرمت مآبانه را تکمیل کنم. کلمه تکمیل و تتمیم میرساند که پیغمبر میخواهد بگوید نه فقط من که پیغمبر خاتم هستم رسالت مکرمت اخلاقی در میان بشر دارم، انبیای گذشته هم هرکدام به نوبه خود چنین رسالتی داشتهاند، آنها هم برای چنین هدفی آمدهاند؛ ولی من آمدهام کار نیمه تمام آنها را به پایان برسانم (ختم نبوت) برای اینکه من در عصر و زمانی و در شرایطی آمدهام که آنچه به وسیله وحی باید به بشر گفته شود از زبان من باید گفته شود؛ من مبعوث شدهام برای تتمیم و تکمیل اخلاق مکرمتی. این عبارتی است که غزالی و امثال او به صورت حدیث نقل کردهاند. ما در احادیث شیعه گشتیم تا عین عبارت را ببینیم؛ عین این لفظ را من پیدا نکردم ولی مضمون آن در کتب حدیث ما هست. پیغمبر اکرم در حدیثی که

______________________________
(1). در کلمه «مکرمت» خیلی معنا خوابیده. وقتی که نوبت رسید به اینکه ما معیارهای اخلاق اسلامی را بیان کنیم راجع به این کلمه که محور بزرگی در اخلاق اسلامی است بحث خواهیم کرد.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری