• حماسه حسینی (2)
/90

حماسۀ حسینی، ج 2، ص:150

مولوی در جلد سوم مثنوی داستان ظهور روح القدس را بر مریم به نحو عالی ذکر کرده است.

مجموع شباهتها با عیسی علیه السلام: در مادر از نظر سیدة النساء بودن، صدّیقه بودن، بتول عَذرا بودن، مخاطب ملائکه بودن؛ در مدت حمل، در کراهت حمل، در بِرّ به والده و والدین، و در انّی عَبْدُاللَّه و انّی مِنَ الْمُسْلِمین، در اعتقاد تفدیه، در مبارک بودن، در بزرگداشت ولادت و وفات، در عدم سابقه اسمی، و در انصار و حواریین، و با یحیی در شهادت.

7. در نمره 5 گفتیم که ما و مسیحیان ولادت و کشته شدن هر یک از حضرت سیدالشهداء و مسیح را بزرگ میداریم با این تفاوت که آنها در هر دو مورد جشن میگیرند و ما تنها ولادت را جشن میگیریم و در شهادت امام حسین سوگواری میکنیم، و آنها روزی را که به عقیده خودشان مسیح در آن روز بعد از کشته شدن عروج کرده نیز جشن میگیرند. دیگر اینکه جشن آنها به شکل جشنهای ملی و قومی است یعنی خالی از روحانیت و معنویت و اخلاق است، همه رقص و شراب و مستی و پایکوبی و دست افشانی و فسق و فجور است؛ اما جشن ولادت حسینی مقرون است به شکوه معنوی و تشکیل مجالس وعظ و خطابه و اشک شوق ریختن و کسب تقرّب به خداوند، و تعلیم و تربیت.

یادم هست در ایام اقامت در قم کتابی از «محمد مسعود» خواندم که در آن مقایسهای کرده بود بین نوع بزرگداشت مسیحیان کشته شدن عیسی را (به زعم خودشان، و اما به عقیده ما که از قرآن متَّخَذ است: وَ ما قَتَلوهُ وَما صَلَبوهُ وَلکنْ شُبِّهَ لَهُمْ «1») و بزرگداشت ما شهادت اباعبداللَّه را، و ترجیح داده بود کار آنها را از این نظر که آنها شهادت پیشوای خود را موفقیت میشمارند و ما شکست؛ لهذا آنها شادی میکنند و ما میگرییم. بعدها من این اعتراض را از دیگران هم شنیدم و یکی از رموز تقدم آنها و تأخر ما را همین مطلب ذکر میکردند. در جواب عرض میکنم: اعتراض کنندهها از

______________________________
(1). نساء/ 157 [نه او را کشتند و نه به دارش آویختند ولیکن امر بر آنها مشتبه شده است.]


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری