صفحه اصلی >>
کتابخانه الکترونیکی استاد شهید مرتضی مطهری >>
پایان نامه
- 1آزادی در اندیشۀ سیاسی اسلام با توجه....علیرضا فرامرزیان1391/10/02اندیشههای....0
پرسش اصلي در اين پژوهش اين است که آيا آزادي در انديشه اسلام بسيط و مطلق است يا مؤلفهاي در ارتباط با مقولههاي ديگر ميباشد؟ براي پاسخ به اين سؤال در اين پژوهش سعي شده است به تبيين آزادي در متون ديني و نظرات انديشمندان اسلامي به ويژه متفکران معاصر شيعه (امام خميني، علامه محمدحسين طباطبايي، استاد مرتضي مطهري) پرداخته شود. فرضيه اصلي که در پاسخ به پرسش فوق طرح شده اين است که آزادي در انديشه سياسي اسلام در ارتباط با مسئوليت و مصلحت معنا پيدا... ادامه مطلب
استاد راهنما:آیتالله عمید زنجانی استاد مشاور:دکتر عبدالرحمن عالم، دکتر احمد موثقی مقطع تحصیلی:دکتری
- 2آزادی سیاسی در اندیشۀ آیتالله....شریف لكزایی1391/10/02اندیشههای....0
پرسش اصلي نويسنده پاياننامه اين است كه: «آزادي سياسي چيست؟» در پاسخ به اين پرسش اين فرضيه مطرح ميشود كه از ديدگاه آيت الله بهشتي و آيت الله مطهري، «آزادي سياسي عبارت از فقدان موانع رشد و تكامل و وجود شرايط رشد و تكامل فرد در عرصه اجتماع است.» اين پاياننامه علاوه بر مقدمه و نتيجهگيري، سه فصل دارد كه در فصل اول آن با عنوان «مفاهيم و چارچوب نظري»، در مورد مفهوم «آزادي» و... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر علی رضا صدرا استاد مشاور:آقای منصور میراحمدی مقطع تحصیلی:کارشناسی
- 3آزادی فردی، اجتماعی و سیاسی در....گودرز فرخی1391/10/02اندیشههای....0
پژوهشگر در اين پاياننامه، چنين فرضيهاي را مطرح نموده است که:
« از ديدگاه مرتضي مطهري و محمد باقر صدر، اسلام آزادي فردي- اجتماعي و سياسي انسان را در چارچوب قوانين الهي پذيرفته و مورد تأکيد قرار داده است و تحقق واقعي اينآزاديها را منوط به تحقق آزادي دروني براي فرد مي¬داند.»
اين پاياننامه در چهار بخش تنظيم شده است. بخش اول، شامل طرح تحقيق و کليات نظري و نيز چارچوب معرفتشناسانه که متکفل بحث... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر محمدباقر خرمشاد استاد مشاور:دکتر حسین سلیمی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 4آزادی و واكنش دو اندیشهگر احیاء....امیر روشن1391/10/02اندیشههای....0
در اين رساله تلاش شده است تا جايگاه آزاديهاي مدني در انديشه و آراء دكتر علي شريعتي و استاد مرتضي مطهري مورد بررسي قرار گيرد.
در چكيده اين رساله آمده است: در آراء و انديشه شريعتي و مطهري، آزادي، جنبه وسيلهاي دارد براي رسيدن به هدفهاي متعاليتر، به همين دليل اگر آزادي مانعي شود براي رسيدن به كمال، ميشود آن را محدود كرد يا موقتاً كنار گذاشت.
شريعتي، دموكراسي و ليبراليسم را در يك جامعه عقبمانده به دليل ناآگاهي... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر حاتم قادری مقطع تحصیلی:كارشناسی ارشد
- 5اخلاق دینی، نسبت اخلاق و دین از....سمیه اسماعیلیفر1391/10/02اخلاق0
در اين پژوهش سعي شده تا مواضع چهار متفکر ايراني يعني علامه طباطبايي، استاد مطهري، آيتالله مصباح يزدي و دکتر سروش در مسئله رابطه بين اخلاق و دين مورد بررسي قرار گيرد.
پرسشهاي اصلي اين پژوهش عبارت است از:
1.آيا اخلاق در مقام مفاهيم خود نيازمند به دين است؟
2.آيا اخلاق در مقام ثبوت قضاياي خود متکي به دين است؟
3. آيا اخلاق در مقام اثبات گزارههاي خود نيازمند به دين است؟
4. آيا اخلاق در مرحله... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر نصری استاد مشاور:دکتر آیتاللهی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 6استاد مطهری و مسائل کلام جدیدکامبیز کامرانی1391/10/02کلام و عقاید اسلامی0
در ابتداي اين تحقيق درباره علم کلام و کلام جديد آمده است: «علم کلام علمي است که درباره عقايد اسلامي بحث مي کند. به اين نحو که آنها را توضيح ميدهد و درباره آنها استدلال ميکند و از آنها دفاع مينمايد. توضيح و تبيين اصول عقايد اسلامي و تصورات بنيادين ديني و اثبات کردن و استدلال آوردن درباره قضايا و تصديقات بنيادين ديني و دفاع از اصول و فروع دين اسلام بر عهده علم کلام گذاشته شده است. استاد مطهري دگرگوني در شبهات و ايرادات و نيز... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر علی مطهری استاد مشاور:دکتر احد فرامرز قراملکی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 7اندیشۀ سیاسی شهید مطهریمحمدعلی فتحالهی1391/10/02اندیشههای....0
نويسنده اين پاياننامه به دنبال پاسخگويي به اين پرسش بوده است كه «انديشههاي سياسي استاد بر چه مبنائي استوار است؟ و در برابر اين پرسش به بررسي اين فرضيه پرداخته است كه «نظريات سياسي استاد مبتني بر انديشههاي فلسفي ايشان است .
چارچوبي که براي ارائه انديشه سياسي استاد، در اين رساله انتخاب شده، سه حوزه فلسفي، تاريخي و فقهي را دربر دارد و هدف از انتخاب آن اين بوده که ارتباط و هماهنگي ديدگاههاي فلسفي استاد را با... ادامه مطلب
استاد راهنما:حجتالاسلام عمید زنجانی استاد مشاور:دكتر محمدی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 8انسان و خدا از دیدگاه استاد مطهریفرشته ابوالحسنی....1391/10/02انسانشناسی0
اين پايان نامه در پنج فصل تنظيم شده است.در فصل اول به موضوع عدل الهي و مسأله شرور پرداخته شده است.استاد در پاسخ به شبهه شرور دو بيان اجمالي به طريق شبه لم و تفصيلي به طريق إن دارد. در اين طريق وي به تحليل ماهيت شرور، بيان تفكيك ناپذيري شرور از خيرات و فوايد شرور ميپردازد.
نويسنده در فصل دوم در تحليل ارتباط علم پيشين الهي و اختيار آدمي به اينكه متعلق علم الهي نظام سببي و مسببي است اشاره ميكند.
فصل سوم به موضوع «قضا و قدر الهي و اختيار... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر احد فرامرز قراملكی استاد مشاور:دكتر نجفقلی حبیبی مقطع تحصیلی:كارشناسی ارشد
- 9اومانیسم در آثار دكتر شریعتی و....امیر نورانی مكرم....1391/10/02انسانشناسی0
اين رساله از دو بخش اساسي تشكيل شده است كه يك بخش آن مربوط به تبيين اومانيسم در غرب است كه خود از سه فصل تشكيل شده است.
فصل اول با عنوان «پيدايش اومانيسم» با نگاهي تاريخي به اين موضوع ميپردازد. فصل دوم به تبيين پايههاي نظري اومانيسم بعد از رنسانس اختصاص دارد. نويسنده در اين فصل به عقلگرايي با محوريت رنهدكارت و تجربهگرايي با محوريت فرانسيس بيكن پرداخته است. فصل سوم «شاخصهاي اومانيسم» معرفي شده... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر توكل مقطع تحصیلی:كارشناسی
- 10بررسی الگوی آزاداندیشی دینی در آثار....زهرا فتحی1391/10/02کلام و عقاید اسلامی0
در فصل اول رساله با عنوان «کليات تحقيق»، هدف اصلي تحقيق، «تبيين و بررسي الگوي آزادانديشي ديني با توجه به ديدگاههاي استاد مطهري» معرفي شده است و ذيل آن، هفت هدف فرعي براي اين پژوهش در نظر گرفته شده است که در قالب پاسخ به هفت پرسش، مورد بررسي قرار گرفته است.
« مفهوم آزادانديشي ديني از ديدگاه استاد مطهري چيست؟» نخستين پرسش است که پژوهشگر در پاسخ به آن بر ضرورت تعقل، عدم وجود مانع در مسير فکر و مذمت تقليد به عنوان... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر سعید بهشتی استاد مشاور:دکتر ایراندخت فیاض مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 11بررسی اندیشههای اجتماعی متفکر شهید....علی باقی نصرآبادی1391/10/02اندیشههای....0
فرضيههاي اساسي اين تحقيق که نويسنده در طول مباحث خود به دنبال اثبات آنهاست از اين قرار است:
1- مبناي انديشه اجتماعي استاد مطهري مبتني بر تفکر فلسفي و تعقلي است.
2- رابطه متقابلي ميان فلسفه و انديشه اجنماعي وي با ارزش هاي ديني وجود دارد.
3- رابطه متقابلي بين مباحث اجتماعي ايشان با شرايط اجتماعي جامعه ايران وجود دارد.
4- استاد... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر غلامعباس توسلی استاد مشاور:دكتر کتبی مقطع تحصیلی:كارشناسی ارشد
- 12بررسی تطبیقی دیدگاههای....ستاره ناظمی1391/10/02انسانشناسی0
موضوع محوري پاياننامه، بررسي ديدگاههاي استاد مطهري و کارل راجرز در زمينه انسان سالم، انسان کامل و انسان بيمار و غير کامل است. در اين پاياننامه وجوه اشتراک و اختلاف ديدگاههاي استاد مطهري و کارل راجرز مورد بررسي قرار گرفته است.
فصل اول، شامل مقدمه، بيان مسأله، اهميت تحقيق، سؤالهاي تحقيق، اهداف تحقيق و تعريف اصطلاحات است. فصل دوم، مباني نظري و پيشينه پژوهش را توضيح ميدهد. فصل سوم به تبيين روششناسي پژوهش... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر حسین اسکندری استاد مشاور:دکتر معصومه اسماعیلی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 13بررسی تطبیقی عمل و دلالتهای تربیتی....سهراب دهقان1391/10/02تعلیم و تربیت0
محقق در اين رساله به بررسي تطبيقي دو انديشمند که يکي به تفکر اسلامي و ديگري به ديدگاه پراگماتيسمي تعلق دارد؛ پرداخته است. مباحث اين پژوهش بر محور پاسخگويي به شش پرسش اصلي شکل گرفته است.
در سؤال اول مفهوم عمل در انديشههاي مطهري و ديويي بررسي گرديده است. استاد مطهري کليه اعمال حسي و ذهني را عمل ميداند در حالي که ديويي، عمل را وسيلهاي براي شناخت مطرح ميکند.
در سؤال دوم شباهتهاي انديشههاي استاد مطهري و جان ديويي در... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر ایراندخت فیاض استاد مشاور:دکتر سعید بهشتی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 14بررسی جامعهشناختی نظریههای دینی....عباس وریج كاظمی1391/10/02اندیشههای....0
نسبت دين و ايدئولوژي از آنجا كه نقش و ميزان حضور دين را در حوزه اجتماعي مورد بحث قرار ميدهد همواره تنشزا و جنجالآفرين بوده است. قبل از پيروزي انقلاب در كشور ما نزاع بين روشنفكران حول اين قضيه بوده است كه كدام ايدئولوژي بايد رهبري جامعه را به عهده بگيرد اما بعد از انقلاب اين نزاع بر ضرورت حضور خود ايدئولوژي متمركز گرديد. به اين معنا كه برخي آفات ايدئولوژي را برشمردند و آن را مانع مهمي براي رسيدن به يك جامعه مدني و دموكراتيك فرض... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر رحمتالله صدیق سروستانی مقطع تحصیلی:كارشناسی
- 15بررسی مفهوم آزادی در اسلام و....زینالعابدین كرمی1391/10/02اندیشههای....0
اين رساله به دنبال پاسخگويي به اين پرسش است كه «مفهوم آزادي در انديشه مطهري و برلين چه وجوه اشتراك و افتراقي دارد؟»
نويسنده موارد زير را به عنوان فرضيه در نظر داشته و در مباحث خود به اثبات آن پرداخته است:
- آزادي معنوي در انديشه مطهري با آزادي مثبت در انديشه برلين داراي وجوه اشتراك بسياري است.
- آزادي در انديشه مطهري مبتني بر غايتگرايي و آزادي در... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر ابراهیم برزگر استاد مشاور:دكتر ابوالقاسم طاهری مقطع تحصیلی:كارشناسی ارشد
- 16بررسی مفهوم طبقه با نگاه تطبیقی در....علی ابراهیمی1391/10/02اندیشههای....0
اين پاياننامه در سه فصل تنظيم شده است. در فصل اول بعد از ارائه توضيحاتي در زمينه مفهوم طبقه، ديدگاه برخي انديشمندان اجتماعي در اين زمينه بيان شده است. اين انديشمندان عبارتاند از: سن سيمون، پرودن، ماركس، ماك ايور، وبر، ژرژ گورويچ، وبلن .
در فصل دوم «نمايه تاريخي، فرهنگي و بستر مفهومي طبقه» مطرح شده است. در اين فصل به سابقه و نحوه كاربرد اين اصطلاح اشاره شده است .
فصل سوم به «بررسي ديدگاههاي استاد مطهري و دكتر... ادامه مطلب
استاد راهنما:آقای یحیی علی بابایی مقطع تحصیلی:کارشناسی
- 17بررسی مقایسهای احیاء تفکر دینی از....جعفر رضایی1391/10/02کلام و عقاید اسلامی0
نويسنده رساله اين پرسش اصلي را طرح نموده است که «مباني و محورهاي اصلي انديشه سياسي دکتر علي شريعتي چه تفاوتهايي با انديشهي سياسي آيتالله مرتضي مطهري دارد؟»
و در ذيل پرسش اصلي ياد شده اين پرسشها مطرح شده است که:
1.نگاه شريعتي و مطهري به مقوله احياي فکر ديني چه نقاط اشتراک و افتراقي با يکديگر دارد؟
2.الگوي عالي يا انسان مطلوب از نظر اين دو متفکر چيست؟
3.هر کدام از اين دو متفکر چه نگاهي به دين دارند؟ چرا؟
اين... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر ابوالقاسم طاهری استاد مشاور:دکتر شجاع احمدوند مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 18بررسی مقایسهای توسعه از دیدگاه....ابراهیم شالیکار1391/10/02اندیشههای....0
سؤال اصلي در اين تحقيق اين بوده که اسلام گرايان ايراني و به طور خاص شريعتي و مطهري چه نگاهي به توسعه دارند؟ نقاط اشتراک و افتراق نگاه آنها چيست؟
پاسخ نويسنده به اين سؤال اين است که اسلام گرايان ايراني رويکردي بومي به توسعه دارند و شريعتي و مطهري، هر دو تعريفي اسلام گرايانه از توسعه بومي (درون زا) ارائه ميدهند. اين دو متفکر ضمن داشتن نگاه واقع بينانه به توسعه غربي (برون زا)، در معرفي مؤلفههاي مربوط به عوامل، موانع و خصوصيات توسعه جامعه... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر محمدباقر خرمشاد استاد مشاور:دکتر ابراهیم برزگر مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 19بررسی مقایسهای دیدگاههای استاد....فریبرز حیدری1391/10/02اندیشههای....0
هدف اصلي اين تحقيق بررسي مقايسهاي ديدگاه هاي استاد مطهري و دکتر شريعتي درباره نابرابريهاي اجتماعي است.
اين پژوهش در شش فصل تنظيم شده است. فصل اول کليات است. در فصل دوم با عنوان «مروري بر نظريات جامعه شناسان» نويسنده با مروري بر نظريات جامعه شناسان، ديدگاههاي آنان را درباره نابرابريهاي اجتماعي در قالب ديدگاه تضادگرايان، کارکردگرايان، ماکسوبر و ترکيب گرايان بررسي ميکند. همچنين آراء دو تن از متفکرين برجسته... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر محمود تقیزاده داوری استاد مشاور:دکتر سیدحسین شرفالدین مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 20بررسی نظرات استاد شهید مطهری در....فروغ فتاحیزاده1391/10/02دیدگاههای تفسیری0
موضوع پاياننامه، بررسي نظرات استاد شهيد مطهري در دو بخش علوم قرآن و تفسير است. بخش اول، شامل مطالبي است که استاد در مورد علوم قرآن به طور پراکنده در آثار خويش آوردهاند. موضوعاتي که در اين بخش آمده عبارت است از:
وحي، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، اعجاز، صيانت از تحريف، ظاهر و باطن، حروف مقطعه، تعداد آيات، سور و حروف آن، عام و خاص، مطلق و مقيد.
برخي مطالب آورده شده عين سخنان استاد و برخي مطالب، تلخيص و اقتباس از سخنان ايشان است. در... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر محمدکاظم شاکر استاد مشاور:خانم فتحیه فتاحیزاده مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 21بررسی و مقایسۀ آرا و نظریات....ثریا پورحسین1391/10/02اندیشههای....0
در چکيده اين پايان نامه آمده: «بر حسب اين پژوهش، استاد مطهري نظريه حقوق طبيعي را به منزله يکي از مبادي تصديقي ديدگاه خويش پذيرفته و اين امر بعدا مورد نقد استاد مصباح قرار گرفته است.
آيت الله مطهري در مبحث آزادي عقيده، همواره بر اين نکته تاکيد مي کند که آدمي فقط در داشتن عقايد مبتني بر تفکر صحيح و منطقي آزاد است و لذا در اتخاذ عقايد مبتني بر احساسات و عواطف و تقليد، آزاد نيست و اين عقايد نبايد مجال بروز يابند. اما او در خصوص اصل آزادي بيان، موضع... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر مهدی محسنیان راد استاد مشاور:دکتر محمدحسین پناهی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 22بررسی و نقد مبانی معرفتشناختی و....بهروز محمدی منفرد1391/10/02اخلاق0
پژوهشگر هدف از نگارش پاياننامه را بازكاوي جايگاه حقيقي انسان و نقدي بر مهمترين مؤلفهها و مباني اومانيسم با تكيه بر آراي علامه طباطبايي و استاد مطهري بيان نموده است. مسئله اصلي تحقيق اين است که انسان گرايي به عنوان مهم ترين بحران انسان شناسي در دنياي معاصر و به ويژه جهان غرب چه بوده و حقيقت و جايگاه انسان را چگونه بازکاوي مي نمايد؟ و راه حل هاي اساسي اسلام و انديشمندان اسلامي و غيراسلامي براي رفع اين بحران از حقيقت انسان و مناسبات... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر امیرعباس علیزمانی استاد مشاور:دكتر عباس ایزدپناه مقطع تحصیلی:كارشناسی ارشد
- 23بررسی و نقد نظریۀ ادراکات اعتباری....سهراب حقیقت قره....1391/10/02معرفتشناسی0
اين تحقيق به دنبال پاسخ به پرسش هاي زير است:
1- مبناي وجود شناختي ادراکات اعتباري چيست؟
2- نظريه ادراکات اعتباري چه پرسشي را پاسخ ميدهد؟
3- آيا کاربرد نظريه اعتباريات در اخلاق به نسبيت اخلاقي منجر ميشود؟
اين پايان نامه سه بخش دارد. بخش اول داراي سه فصل است. فصل اول مقدمه و کليات است. در فصل دوم به تقرير کامل نظريه اعتباريات پرداخته شده است. در فصل... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر محسن جوادی استاد مشاور:دکتر محمد سعیدی مهر مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 24پژوهشی تحلیلی پیرامون دیدگاههای....سید علی موسوی1391/10/02معرفتشناسی0
در اين پژوهش تلاش شده است تا ديدگاههاي معرفتشناختي استاد مطهري و ميزان تأثير آنها در انديشههاي تربيتي وي مشخص و دلالتهاي تربيتي متناسب با آنها استخراج و معرفي گردد.
محقق در اين تحقيق، پرسشهاي زير را پيش رو داشته است:
آيا استاد مطهري داراي انديشههاي خاصي در حوزه معرفتشناختي ميباشد؟
مفهوم شناخت و معرفتشناسي از منظر استاد مطهري چيست؟
آيا امکان شناخت براي بشر وجود دارد يا خير؟
منابع، ابزارها،... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر سعید بهشتی استاد مشاور:دکتر حسن ملکی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 25پلورالیسم دینی هنجاری از دیدگاه....مریم شهرزاد1391/10/02کلام و عقاید اسلامی0
موضوع اين پاياننامه، پلوراليسم ديني هنجاري است که گونهاي از پلوراليسم ديني به شمار ميآيد. در اين پژوهش براي به دست آوردن نظر اسلام در مورد اينگونه از پلوراليسم که خود پاسخ به مسألهاي از مشکله «ما و ديگر اديان» است، ديدگاههاي سه انديشمند معاصر يعني امام خميني، علامه طباطبايي و شهيد مطهري مورد بررسي قرار گرفته است .
اين پاياننامه در سه فصل تنظيم شده است که در فصل اول به تقرير مسأله پرداخته شده است.... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر احد فرامرز قراملکی استاد مشاور:دکتر احمد بهشتی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 26تبیین دلالتهای تربیتی نظریۀ «شدن»....علی عبداللهیار1391/10/02انسانشناسی0
بر اساس نظريه «شدن» اگزيستانسياليسم، جهان همواره در حال تغيير و دگرگوني بوده و آدمي نيز از اين قاعده مستثني نيست. بر اساس اين نظريه، سارتر هر گونه طبيعت ثابت در انسان را انكار نموده و آدمي را موجودي كاملا متحول و تغيير پذير ميداند كه هر وقت اراده كند ميتواند ماهيت خود را دوباره شكل دهد .
اما شهيد مطهري با وجود اعتقاد به تغيير و تحول در موجودات، معتقد است صيرورت مستلزم انكار فطرت و داشتن ماهيت نيست .
به اعتقاد نويسنده،... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر علیرضا صادقزاده قمصری استاد مشاور:دكتر سید مهدی سجادی مقطع تحصیلی:كارشناسی ارشد
- 27تبیین مفهوم اقتدارگرایی در تربیت....الهام اکبری1391/10/02تعلیم و تربیت0
در اين پاياننامه اختلاف نظر متفکرين پست مدرن و انديشمندان مسلمان در زمينه الگو پذيري و الگوسازي مورد بررسي قرار گرفته است. پستمدرنها منکر معرفي و حضور الگو براي تربيت کودک و افراد هستند و معتقدند هيچکس نه پدر، نه مادر و نه معلم و نه هيچ کس ديگري حق الگو بودن براي کودک را نبايد براي خود قائل باشد چرا که تربيت بايد مبتني بر شيوهاي غير اقتدارگرايانه صورت پذيرد. از ديدگاه اين دسته از متفکرين وجود الگو منجر به اقتدار در جريان... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر سید مهدی سجادی استاد مشاور:دکتر محسن ایمانی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 28تحلیل مسائل مربوط به آزادی با....حسین یزدی1391/10/02کلام و عقاید اسلامی0
اين پژوهش از سه بخش تشكيل شده است. در بخش اول، تعريف و ماهيت آزادي و مفهوم آن و معناهاي نفيي و ثبوتي آزادي در دو انديشه غربي و اسلامي مورد بررسي قرار گرفته است .
در بخش دوم به خاستگاه آزادي و منشأ آن، تكويني يا تشريعي بودن آزادي و نيز علتِ داشتن آزادي، حيثيت ذاتي و سير كمالي توحيدي پرداخته شده است .
دربخش سوم به نظر اسلام در زمينه تفكر و عقيده و نسبت آن با برخي مقولات از جمله تكامل جامعه و حفظ معارف خاص الهي پرداخته شده است .
پژوهشگر در... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر احد فرامرز قراملكی استاد مشاور:دكتر نجفقلی حبیبی مقطع تحصیلی:كارشناسی ارشد
- 29تحلیل و بررسی دیدگاههای تربیتی،....افسانه گلستانی1391/10/02تعلیم و تربیت0
اين پاياننامه از پنج فصل تشکيل شده است. درفصل اول با عنوان «طرح تحقيق» به مواردي مانند ضرورت تحقيق، بيان مسأله، سؤالات، اهداف تحقيق، روش تحقيق و اصطلاحات کليدي پرداخته شده است.
در فصل دوم، پيشينه تحقيق آمده است و فصل سوم به معرفي شخصيت و مقام علمي استاد مطهري اختصاص دارد.
فصل چهارم اين پژوهش اصلي ترين قسمت آن است که در ذيل سه بخش به معرفي ديدگاههاي فلسفي، تربيتي و اخلاقي استاد مطهري ميپردازد.
در بخش ديدگاههاي... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر محمدحسن آموزگار استاد مشاور:دکتر سعید بهشتی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 30تحلیل و تبیین دیدگاه تربیت دینی....جمشید احمدوند1391/10/02تعلیم و تربیت0
سورن كيير كگور متفكر و متكلم مسيحي با نگاهي برگرفته از سبك زندگي، تجربيات شخصي و مطالعات فلسفي به دين و مقولات ديني نگريسته است. او در آثار خود تلويحا به معرفي آن نوعي از تربيت ديني پرداخته است كه دربردارنده اهدافي چون: انتخاب آگاهانه و آزادانه باورهاي مذهبي، مسؤوليت در قبال رفتارهاي ديني، زدودن نگاه ابزاري به دين و اجتناب از دين نهادينه شده، پرهيز از تشبه فكري ديني،دور نگاه داشتن دامان دين از مطامع و منافع دنيوي و گذر از هستي استحساني به هستي... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر محسن ایمانی استاد مشاور:دكتر خسرو باقری مقطع تحصیلی:كارشناسی ارشد
- 31تربیت اخلاقی از نظر شهید مطهری و....نصرت نصرتی....1391/10/02اخلاق0
اين پاياننامه به دنبال پاسخ به پرسش هاي زير است:
ملاک تشخيص حسن و قبح اعمال اخلاقي از نظر شهيد مطهري و ويليام جيمز چيست؟
ماهيت تربيت اخلاقي از نظر شهيد مطهري و جيمز چگونه است؟
اهداف تربيت اخلاقي از نظر شهيد مطهري و جيمز چيست؟
آيا بين تربيت ارزشي و تربيت اخلاقي از نظر شهيد مطهري و جيمز تفاوتي وجود دارد يا خير؟
تربيت اخلاقي از نظر شموليت و جامعيت در نظر شهيد مطهري و جيمز چگونه است؟
عناوين فصول پنجگانه اين تحقيق عبارت است از: فصل اول کليات، فصل... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر سیدمهدی سجادی استاد مشاور:دکتر محسن ایمانی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 32تغییرات اجتماعی در دیدگاه دو تن از....نصرتالله سمیعی....1391/10/02اندیشههای....0
اين پاياننامه در سه بخش و هفت فصل تهيه شده است. بخش اول با عنوان پيشگفتار در مقدمهاي به تبيين موضوع ميپردازد و فصلي از آن نيز به معرفي احوال، آراء و تأليفات استاد مطهري و علامه طباطبايي اختصاص يافته است.
بخش دوم آن که قسمت اصلي پايان نامه را تشکيل ميدهد در پنج فصل( فصل سوم تا فصل هفتم) تنظيم شده است.
در فصل سوم پايان نامه با عنوان «مباحث تئوريک تغيير و پيامدهاي اجتماعي آن» به گزارشي تاريخي از موضوع تغيير پرداخته شده... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر توسلی استاد مشاور:استاد عمید زنجانی و دکتر وثوقی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 33توجیه اعتقاد دینی از طریق عقل....علی کبود تبار....1391/10/02کلام و عقاید اسلامی0
در اين رساله ابتدا به طور مفصل به تاريخچه بحث توجيه عقايد ديني (ادله اثبات خدا يا خداباوري) در فرهنگهاي اسلامي و غربي پرداخته شد. سپس ديدگاه سه تن از متفکران مشهور يعني پاسکال، ويليام جيمز، و استاد مطهري مورد بررسي قرار گرفته است. پاسکال جزء ايمانگراياني است که معتقد است دل براي خود دلايلي دارد که عقل از درک آن عاجز است. او شرطيهاي را پيشنهاد ميکند که در پرتو آن شخص معتقد به گزاره «خدا وجود دارد.» سود بينهايتي را از... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر امیرعباس علیزمانی استاد مشاور:دکتر محسن جوادی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 34جامعهشناسی دین و سیاست (بررسی آراء....محمدرضا براتنژاد1391/10/02اندیشههای....0
اين پاياننامه در دو بخش تنظيم شده است. بخش اول به «مباحث تئوريك» اختصاص دارد كه شامل پنج فصل است. در فصل اول با عنوان «حوزه معرفتي دين» ديدگاه دو جامعه شناس معروف: اميل دوركيم و ماكس وبر در زمينه مسائل جامعه شناسي دين انعكاس يافته است .
فصل دوم به معرفي «حوزه معرفتي سياست» اختصاص دارد. در اين فصل ديدگاه ماكس وبر درباره جامعه شناسي سياسي و انواع مشروعيت مرور شده است .
در فصل سوم «خلاصهاي از... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر غلامعباس توسلی استاد مشاور:جناب آقای دكتر محمد توكل مقطع تحصیلی:كارشناسی ارشد
- 35خاتمیت از دیدگاه متفکران....علی محمد قهرمانی1391/10/02کلام و عقاید اسلامی0
بحث خاتميت به عنوان يکي از ضروريات دين اسلام مطرح است. اين موضوع در آثار انديشمندان پيشين در کنار بحث از نبوت به صورت مختصر مورد اشاره قرار ميگرفت. اما از زمان اقبال به بعد اين موضوع با چالشهاي مختلف انديشمندان ديني ما مواجه شده است. نويسنده پايان نامه اين پرسشها را مطرح نموده است که:
1.آيا مباني عقلي قادر به اثبات خاتميت ميباشد.
2.نوع رويکرد انديشمندان ما در مسأله خاتميت برون ديني است يا درون ديني؟
3.آيا با اعلام ختم... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر قاسم پورحسن استاد مشاور:دکتر علیاکبر احمدی افرمجانی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 36دیدگاه مطهری و کانت در مورد ادراکات فطریمسعود امید1391/10/02معرفتشناسی0
اين پاياننامه در پي پاسخ به دو پرسش اصلي زير است:
1- با توجه به روايت مطهري از نظريه فطرت دستگاه ادراکي کانت و مقايسه آن با مواضع آشکار خود کانت در آثارش، محل نزاع دو متفکر در اين مورد واحد است يا خير؟
2- امکان نوعي همگرايي اساسي در حوزه معرفت شناسي، بر اساس نظريات مشترک اين دو متفکر در روان شناسي ادراک وجود دارد يا نه؟
نويسنده براي پاسخ به سؤالات فوق دو فرضيه را مطرح کرده است.... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر عبدالله نصری استاد مشاور:دكتر یثربی و دکتر کلباسی مقطع تحصیلی:دکتری
- 37رابطۀ ایمان و عقلانیت از دیدگاه....احمد طیبی چوبری1391/10/02کلام و عقاید اسلامی0
اين پاياننامه داراي مقدمه و در شش فصل تنظيم شده است. در مقدمه، تاريخچه بحث ايمان و عقلانيت در مغرب زمين و جهان اسلام مورد بررسي قرار ميگيرد. در هر يك از فصلهاي ديگر ديدگاه يكي از شخصيتهاي مطرح در عنوان پاياننامه در زمينه رابطه ايمان و عقلانيت مورد بررسي قرار گرفته؛ با اين توضيح كه در فصل آخر به موضوع، از منظر قرآن كريم نيز نگريسته شده است .
توماس آكويناس معتقد است كه ايمان نوعي علم است؛ ليكن علمي كمتر از معرفت و بالاتر... ادامه مطلب
استاد راهنما:آقای امیرعباس علیزمانی استاد مشاور:آقای علی اله بداشتی مقطع تحصیلی:نامشخص
- 38رابطۀ قدرت و آزادی از دیدگاه میشل....سید عباس پورهاشمی1391/10/02اندیشههای....0
اين که ميزان اختيارات قدرت سياسي و اعمال آن تا چه حد مشروع است و دولت به عنوان عاليترين قدرت سياسي تا کجا ميتواند اعمال حاکميت نمايد و از سوي ديگر، مردم به عنوان حکومت شوندگان تا چه حدي حق دارند در فرايند نظام سياسي مشارکت داشته باشند و خود را در قدرت سياسي سهيم بدانند، پرسشهايي است که دانشمندان فلسفه سياسي دغدغهمند پاسخگويي به آن بودهاند.
نويسنده در اين پاياننامه با اشاره به کاستيهايي که در پيشينه تحقيق به آن... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر محمدباقر خرمشاد استاد مشاور:دکتر علی سمیعی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 39زن در اندیشۀ استاد مطهریبهمن احمدزاده1391/10/02شخصیت و حقوق زن0
مباحث اين پايان نامه در هشت فصل تنظيم شده است كه عناوين آن عبارت است از:
- زندگينامه
- خواستگاري و نامزدي
- ازدواج موقت
- زن و استقلال اجتماعي
- مقام انساني زن از نظر قرآن... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر باقر ساروخانی مقطع تحصیلی:كارشناسی
- 40مبانی و معیارهای فلسفی و قرآنی....علی نجات رایزن1391/10/02انسانشناسی0
اين پاياننامه به دنبال تبيين معيارهاي کرامت انسان از ديدگاه امام خميني(ره) و استاد شهيد مطهري(ره) ميباشد. نويسنده تحقيق خود را بر پايه پنج سؤال و پنج فرضيه بنا نهاده است که هر فرضيه در پاسخ به يکي از سؤالات مطرح شده و در طول تحقيق اثبات شده است.
سؤال اول: معنا و مفهوم کرامت انسان چيست؟ فرضيه اول: کرامت انسان يعني خلقت ويژه و جايگاه ممتاز او، نسبت به ساير آفريدگان: خلقتي که در لسان قرآن از آن به «احسن الخالقين» تعبير شده است.... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر علی اله بداشتی استاد مشاور:دکتر عسکر دیرباز مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 41مطالعۀ مقایسهای عدالت اجتماعی از....طوبی زمانی1391/10/02اندیشههای....0
عنوان: مطالعه مقايسه اي عدالت اجتماعي از منظر استاد مطهري و دکتر شريعتي از ديدگاه جامعه شناختي
مقطع: کارشناسي ارشد رشته جامعه شناسي
دانشکده: علوم اجتماعي گروه جامعه شناسي
دانشگاه: تهران
استاد راهنما: دکتر غلامرضا جمشيديها
استاد مشاور: دکتر غلامعباس توسلي
پژوهشگر: طوبي زماني
تاريخ دفاع: تابستان 1386
کليدواژه ها: عدالت اجتماعي، استاد مطهري، دکتر شريعتي
********
سؤال اصلي اين تحقيق اين است که عدالت يا عدالت اجتماعي در انديشه و تفکرات دکتر... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر غلامرضا جمشیدیها استاد مشاور:دکتر غلامعباس توسلی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 42مفهوم تاریخ در آثار استاد شهید....محمد رحیم پور....1391/10/02فلسفۀ تاریخ0
اين پاياننامه از سه فصل تشکيل شده است. نويسنده در فصل اول با عنوان «شهيد مطهري، تلاشگر احياي فرهنگ اصيل اسلامي» به معرفي استاد و مبارزات ايدئولوژيک او پرداخته است.اين فصل رويکرد مصلحانه استاد مطهري را به خوبي نشان ميدهد .
در فصل دوم با عنوان «ملاحظاتي درباره تاريخ» مستند به آثار استاد در زمينهي تعريف تاريخ، تاريخ نقلي، تاريخ علمي و فلسفه تاريخ توضيح ارائه شده است .
فصل سوم «جامعه و تاريخ» نام... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر محمد یوسف نیّری استاد مشاور:دکتر سید محمدمهدی جعفری و دکتر عباس حرّی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 43مفهوم عدالت اجتماعی نزد استاد مطهری....حمید صنعتجو1391/10/02اندیشههای....0
در اين پاياننامه اختلاف نظر استاد مطهري و دكتر شريعتي در زمينه عدالت اجتماعي مورد بررسي قرار گرفته است. از ديدگاه پژوهشگر، جامعه عادلانه از نظر استاد مطهري، جامعهاي است كه در آن تبعيض به چشم نخورد هر چند وجود تفاوتها در آن اشكالي ندارد؛ چرا كه انسانها كاملا مختلفالاستعداد آفريده شدهاند.به بيان روشنتر از نظر استاد مطهري تحقق عدالت منوط است به برگزاري مسابقه آزاد ميان انسانها همراه با به رسميت شناختن... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر غلامعباس توسلی مقطع تحصیلی:كارشناسی ارشد
- 44مقایسۀ دیدگاههای شهید مطهری و....مهین رضایی1391/10/02کلام و عقاید اسلامی0
اين رساله شامل مدخل و پنج فصل است. مدخل، کلياتي درباره نحوه نگارش رساله است. فصل اول کلياتي درباره موضوع رساله است. از مهمترين مباحث طرح شده در اين فصل تعيين مفاد و مدلول عدل الهي از نظر شهيد مطهري است. در اين فصل به اين پرسشها توجه شده است: آيا عدل الهي مفهومي است اخلاقي؟ آيا ملاک عدل الهي همان حسن و قبح است که متکلمان بدان قائلند يا ملاک آن چيز ديگري است؟ از مباحث مهم ديگر اين فصل بيان رابطه ميان عدالت و شر است. آيا شر مخل بحث عدالت است يا... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر مصطفی محقق داماد استاد مشاور:دکتر مصطفی ملکیان مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 45ملاک صدق و کذب قضایا از دیدگاه....علی گرداد1391/10/02فلسفه0
ملاک صدق و کذب قضايا يکي از بنياديترين مسائل معرفت شناسي گزارههاست که ارتباط مستقيمي با کسب معرفت حقيقي دارد زيرا معرفت حقيقي، مجموعهاي از گزارههاي صادق است که اولاً يقيني باشند و ثانياً مطابق با واقع.
فرضيه نويسنده در اين پژوهش اين بوده است که «علامه طباطبايي و استاد مطهري صدق را به مطابقت با واقع تعريف نمودهاند و در آراء علامه و استاد مطهري علاوه بر نظريه مطابقت و موصوف صدق، ملاک صدق نيز در صدق و کذب گزارهها... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر زکیانی استاد مشاور:دکتر پورحسن مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 46نقد تطبیقی نظریۀ فطرت(مرتضی مطهری)....منصور خوشخویی1391/10/02انسانشناسی0
در چکيده اين پايان نامه آمده: «...بر طبق نظريه فطرت انسان موجودي است که از ادراکات و گرايش هاي فطري برخوردار است و با مهيا شدن شرايط محيطي و اراده شخصي فطريات او بروز نموده و در نتيجه رشد مي کند. از اين نظريه ده اصل زير استنباط شده است:
ايجاد تصورات اوليه از طريق برخورد حسي و عيني، فعال کردن قوه خيال براي تجسم امور جزئي، فعال کردن عقل براي تصور معاني کلي، ذکر خداوند، علم آموزي، پرورش روح علمي، رشد دادن تفکر نقاد، برانگيختن توانمندي هاي خلاق،... ادامه مطلب
استاد راهنما:دكتر خسرو باقری استاد مشاور:دكتر علی شریعتمداری و دكتر محمود مهرمحمدی مقطع تحصیلی:دكتری
- 47نقد و بررسی اومانیسم از دیدگاه....فاطمه ابوترابیان1391/10/02انسانشناسی0
اين رساله، پژوهشي مبنايي است كه به بررسي نگرش فكري اومانيسم به عنوان يكي از مباني فرهنگ غرب بعد از دوره رنسانس ميپردازد و سعي در نقد اين طرز فكر در انديشه ديني اسلام با تكيه بر ديدگاه استاد مطهري دارد.
پايان نامه حاضر در سه فصل تنظيم شده است. فصل اول با عنوان كليات، به طرح مسأله، ضرورت و هدف بحث، روش و فنون اجراي طرح و پيشينه تحقيق ميپردازد.
فصل دوم به معرفي اومانيسم اختصاص دارد. در اين فصل واژه اومانيسم مورد بررسي قرار... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر علیاکبر احمدی افرمجانی استاد مشاور:دكتر طوبی كرمانی مقطع تحصیلی:كارشناسی ارشد
- 48نقد و بررسی کانت از دیدگاه مطهریپیام آقاسی1391/10/02فلسفه0
منابع اصلي مورد استفاده در اين رساله در مورد کانت(علاوه بر کتابهاي ترجمه شده کانت) فلسفه کانت ترجمه دکتر کريم مجتهدي و فلسفه کانت اشتفان کورنر و تاريخ فلسفه کاپلستون بوده است و در مورد استاد مطهري، جلد ششم و هفتم مجموعه آثار و کتاب فلسفه اخلاق وي بوده است.
اين پايان نامه در دو فصل ديدگاههاي اين دو متفکر را در دو حوزه معرفت شناسي و فلسفه اخلاق مورد بررسي و مطالعه تطبيقي قرار داده است.
بخش اول با عنوان معرفت شناسي، از سه فصل تشکيل شده... ادامه مطلب
استاد راهنما:دکتر عبدالله نصری استاد مشاور:دکتر حسین کلباسی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد
- 49نقدی بر کتاب «اگزیستانسیالیسم و....علیرضا روغنی موفق1391/10/02انسانشناسی0
اين پاياننامه در 4 بخش تنظيم شده است: گفتار اول به زندگي و آثار ژان پل سارتر و استاد مطهري ميپردازد .
گفتار دوم با عنوان «اصل عليت» به تبيين مفهوم عليت و قانون آن از ديدگاه سارتر اختصاص دارد که در ضمن آن ديدگاههاي استاد در اين زمينه و نقدهايي که ميتوان از منظر آراء استاد بر ديدگاههاي سارتر مطرح نمود، بيان شده است. سارتر نه تنها در علوم بلکه در تاريخ نيز به اصل عليت معتقد است که البته نقش فرد را نيز اصيل... ادامه مطلب
استاد راهنما:حجتالاسلام صادق لاریجانی استاد مشاور:حجتالاسلام رضا رمضانی مقطع تحصیلی:کارشناسی ارشد