• لیست فهرست خالی می باشد
/90

 

مجله قبسات ، زمستان 1382 و بهار 1383، شماره 30و31، ص 188

_____________________________________

 

طرح مسأله

مسأله نجات و سرنوشت آخرتی انسانها هرچند دغدغه دیرینه انسان دیندار بوده، و به مناسبتهای گوناگون دركتابهای كلامی و فلسفی مطرح و بررسی شده، امروزه با وسعت یافتن ارتباطات، و رویارویی و گفتوگوی پیروانادیان، جانی تازه گرفته و حساسیّت بیشتری یافته است. در این خصوص، آرای گوناگونی مطرح است كه برخی درجانب افراط و برخی در جانب تفریط قرار دارد. برخی حصر گرا شده، معتقدند: فقط گروهی خاص از مسلمانان (شیعهامامیه) آن هم در وضعی خاص، اهل نجاتند و دیگران كه به حقیقت دست نیافتند و بدان نگرویدند، مشمول قهر الاهی خواهند بود. برخی دیگر معتقد شدند: برای نجات، نه تنها مسلمان بودن شرط نیست، بلكه اساساً گرویدن به هیچ یك از ادیان الاهی لزومی ندارد.

 

بهطور معمول كسانی كه داعیه روشنفكری دارند، با قاطعیت میگویند كه هیچ فرقی میان مسلمان و غیر مسلمان،بلكه میان موحّد و غیرموحّد نیست. هر كس عملی نیك انجام دهد، استحقاق ثواب و پاداش از جانب خداوند را دارد.

 

گروهی مظهر غضب الاهی شدهاند، و گروه دیگر، صلح كلّی هستند. استاد مطهرى در اين موضوع، موضعی میانهدارد، و چون همیشه، با دقّت و احتیاط، منطق خاص قرآن را تبیین میكند.

 

شمولگرایی در نجات

ديدگاه شهيد مطهرى در اين زمينه، نفی حصر گرایی و جانبداری از شمول گرایی است. از نظر وی نه تنها پیرواندیگر ادیان الاهی در زمان پیامبر خود نجات یافته و رستگار هستند، پس از بعثت پیامبر بعدی و حتّی پیامبر اسلام نیزمیتوانند در وضعی خاص اهل نجات باشند؛ بلكه نجات و رستگاری به پیروان ادیان رسمی منحصر نیست و كسانیكه از هیچ یك از ادیان رسمی پیروی نمیكنند نیز در حالتی ویژه، مشمول رحمت الاهی بوده، در قیامت، از عذابدوزخ در امان خواهند بود. تفكیك میان نجات از دوزخ و ورود به بهشت، و نیز جدا ساختن كفر همراه با عناد و لجاج، از كفر ناشي از نادانى، و جاهل قاصر از مقصّر، و مؤمن به خدا و قیامت از غیر آن، از جمله عناصر محوری در اندیشهاستاد است. این یادآوری لازم است كه برخی از این اصول را استاد، با صراحت برای تبیین نظریه خویش به خدمتگرفته، و برخی دیگر، اموری است كه از اصول پذیرفته نزد وی شمرده میشود، و به نظر ما، گواه خوبی بر او است؛ هرچند با صراحت به آن استناد نكرده است.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری