• لیست فهرست خالی می باشد
/90

پانزده خرداد ، سال ششم ، شماره 25، ص 237

__________________________

 

فراگیری علوم دینی در شهر قیام و اجتهاد پرداخت.در قم از محضر اساتید و علمای ممتاز بهره جست و فلسفه را نزد حضرت امام خمینی(ره)و علامه شهیر«محمد حسین طباطبایی»(ره)فراگرفت.وی برای ادامهء فعالیت علمی بیشتر و نیز به دلیل مشکلات مادی،به تهران آمد و در مدرسه«مروی»مقیم شد.با معرفی آقای«راشد(2)»در دانشکده معقول و منقول به تدریس پرداخت و گاه به جای آقای راشد در رادیو سخنرانی میکرد. اولین بار که از استاد مطهری در اسناد ساواک نام برده میشود،مربوط به سال 1337 است.ابتدا ساواک از او به عنوان یک روحانی منزوی و درس خوانده یاد میکند که به لحاظ سیاسی،گاه از مصدق دفاع میکند و او را فردی وطنپرست میخواند. «مسجد هدایت»که امامت آن را مرحوم آیت ا...طالقانی،بر عهده داشت،کانونی بود که استاد مطهری در جمع جامعه مهندسین اسلامی،جامعهء معلمین اسلامی و دانشجویان مسلمان،حضور جدّی خود را در فعالیت علمی و مبارزاتی و فکری وسعت بخشید.وی با شرکت در جلسات مذهبی ماهیانهء جبهه ملّی،به تشریح عقاید اسلامی در زمینههای مختلف پرداخت تا از این رهگذر توجّه مجامع علمی را بهطور جدّی به اسلام معطوف دارد.(3)

 

پس از قیام شکوهمند 15 خرداد که به حق،نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملّی ایران بود استاد مطهری در تاریخ 15/3/42 پس از آزادی،لحظهای از فعالیت سیاسی دست برنداشت و در مساجد و مجامع مختلف اقدام به سخنرانی کرد به طوری که در گزارشهای ساواک،از وی به عنوان یک«واعظ بدگو»و«مخالف دولت»یاد میشود.(4) در یکی از گزارشات ساواک که اشاره به سفر شهید مطهری به مکهء معظمه در سال 45 دارد،چنین آمده استشیخ مطهری در نظر دارد هنگام مراجعت با[امام]خمینی ملاقات نماید(5)»

 

استاد مطهری به دلیل ضرورتی که در جذب و روشنگری نسل جوان کشور میدید،بر آن شد تا به غیر از مسجد،محفل مذهبی دیگری به سبک نو و مطابق با


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری