/90

شماره ٩٢ > قله پارسایی(شرح حال شیخ محمد حسین مطهری پدر شهید مطهری) صفحه: 110

و دومين فرزند خانواده، شهيد آية اللّه مطهري مي باشد.(1)

صيانت از ديانت

شيخ محمدحسين در دفاع از ارزشهاي اسلامي و باورهاي مذهبي سخت استقامت مي ورزيد و اجازه نمي داد مغرضان و جاهلان به فرهنگ ديني يورش ببرند. يك بار فردي هتاك با ناسزاگويي خود به مذهب شيعه اثنا عشري اهانتهايي كرده بود كه وقتي اين انسان وارسته، چنين اغواهاي شيطاني را شنيد، سخت برآشفت و بر عليه اين علفهاي هرز قيام كرد و احساسات پاك خود را در نفرت از اين تهاجم فكري و فرهنگي با علايق ذوقي ممزوج نمود و در قالب هزار بيت شعر بروز داد كه نسخه مخطوطي از آن در كتابخانه شهيد مطهري موجود مي باشد. نمونه اي از اين سروده ها:

غيرت مرتضي به جوش آمد

تيغ بگرفت و در خروش آمد

گفت: بالله اگر به صورت قبر

دستي آيد، رود ز دستم صبر

بكشم ذو الفقار كافركش

بكُشم هر منافق سركش

چون بدين گونه حال او ديدند

همچو روبه ز شير ترسيدند

بگرفتند راه خانه خويش

خجل و شرمسار و سر در پيش(2)

اين روحاني و واعظ خوشنام از خطي خوش و نيكو برخوردار بود و اين توانايي هنري را در جهت حفظ ميراث شيعه به كار مي بُرد و نمونه هايي از خط وي در قلمرو فرهنگ و معارف اسلامي و استنساخ كتابهاي ارزشمند به عنوان نسخه هايي نفيس باقي مانده است.(3)

در حادثه قيام گوهرشاد كه طي آن رژيم سفّاك پهلوي مي خواست به بهانه كشف حجاب هويت زن مسلمان را از بين ببرد و روحانيان مخالف اين نيرنگ را دستگير كند، وي حضوري مؤثر داشت و به همين دليل، جزء علمايي بود كه دستگير و بازداشت شدند. او در بازجوييها حقايقي را مطرح كرد و در گفتار خويش صداقت

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1) سراي اهل صفا، از نگارنده، ص 154.

2) لمعاتي از شيخ شهيد، ص 31.

3) فطرت، شهيد مطهري، ص 81؛ پاسدار اسلام، سال 20 (1380 ه. ش)، ش 233 و 234.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری