/90

فصلنامه رواق اندیشه، شماره 34،ص 30

______________________

ب) نیازمندیهای اولی محرك بشر به سوی توسعه و كمال زندگی است اما نیازمندیهای ثانوی، ناشی از توسعه و كمال زندگی و در عین حال، محرك به سوی توسعه بیشتر و كمال بالاتر است.

ج) تغییر نیازمندیها، نو شدن و كهنه شدن آنها، مربوط به نیازمندیهای ثانوی است و نیازمندیهای اولی نه كهنه میشوند و نه از بین میروند؛ همیشه زنده و نو هستند. البته پارهای از نیازمندیهای ثانوی نیز چنین است مانند نیازمندی به قانون كه ناشی از نیازمندی به زندگی اجتماعی است و در عین حال، دائم و همیشگی است.(5)

 

5ـ نظریه ربط متغیر به ثابت

استاد مطهری برای پاسخ به این سؤال اساسی؛ یعنی معمای ثبات قوانین اسلام و تغییر نیازهای انسانها، تئوری ربط احكام متغیر به احكام ثابت را مطرح میكند و برای تبیین و مستدل كردن آن، به متد اجتهاد كه در فقه شیعه مطرح است، تمسك میجوید و كلام اقبال لاهوری كه گفته است: «اجتهاد اسلام، نیروی محركه دین است.»(6) و همچنین عبارت بوعلی سینا كه فرموده است:

«چون اوضاع زمان متغیر است و پیوسته مسائل جدید پیش میآید ضرورت دارد در همه اعصار افراد خبره و آگاه به مسائل اسلامی باشند تا پاسخگوی احتیاجات مسلمین باشند.»(7)

را به عنوان تأیید سخن خود ذكر میكند. ما برای روشن كردن این تئوری ناچاریم مباحثی را كه از نوشتههای ایشان استفاده و اقتباس كردهایم، یادآور شویم.

 

6ـ تعریف اجتهاد و اقسام آن

1ـ6ـ استاد، اجتهاد را به طور اجمال به معنای صاحب نظر شدن در امر دین معرفی میكند و آن را از نظر شیعه، به دو دسته مشروع و ممنوع تقسیم مینماید:

الف) اجتهاد مشروع، عبارت است از استنباط كردن فروع از اصول؛ یعنی كشف و تطبیق اصول كلی ثابت، بر موارد جزئی و متغیر(8) بر اساس روایاتی كه از ائمه معصومین در این باره به دست ما رسیده است كه فرمودهاند «علینا القاء الاصول و علیكم التفریع.»(9)؛ یعنی وظیفه ائمه اطهار علیهمالسلام بیان اصول و قوانین كلی است و بر عالمان دین است كه فروع را از آن اصول استخراج كنند مانند قواعد كلی و محدود علم حساب كه قابلیت استنباط مسائل نامحدودی را دارد.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری