/90

مربیان ، سال چهارم ، شماره 11 ، ص 84

______________________

آبرومند و موفق می سازد و از ویژگی های معنوی استاد مطهری همین عشق و توسل بود. مردان بزرگ حتی برای کشف مجهولات و پی بردن به حل مشکلات علمی دست به توسل می زنند تا در اثر کسب فیض از خاندان وحی، گره از مشکل خویش بگشایند. استاد مطهری هم به اهل بیت عشق می ورزید، و هم عشق خویش به دیگران را بر این پایه استوار کرده بود. وقتی از استاد مطهری پرسیدند چرا شما فوق العاده از علامه طباطبایی تجلیل می کنید و تعبیر «روحی فداه» را در مورد ایشان به کار می گیرید؟ پاسخ دادند: من فیلسوف و عارف بسیار دیده ام، ولی احترام من از علامه طباطبایی به خاطر این است که او عاشق و دلباخته اهل بیت است. علامه طباطبایی در ماه رمضان پیاده به حرم حضرت معصومه علیهاالسلام مشرف می شد و روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام افطار می کرد، سپس به خانه می رفت و غذا می خورد. این ویژگی علامه طباطبایی مرا به شدت شیفته ایشان نموده است.

-         در عرصه حیات علمی

۱ - معلمی فرهیخته

در قلمرو پرورش توانایی ها و شایستگی های بشر، دو نوع معلم و مربی مورد نیاز است که این استعدادها را بارور سازد. یکی معلم گفتار و بیان که از طریق آموزش، درهای معرفت و دانش را به روی انسان بگشاید و دیگری معلم رفتار و عمل، که رفتار و کردارش، راه و رسم زندگی را ترسیم کند و دست انسان را گرفته، در عمل به مراحل کمال برساند یا راه کمال را بنمایاند و استاد مطهری جامع این ویژگی ها بود.

۲ - قدرت فراگیری

خداوند متعال به همه افراد، توانایی و استعدادهای کاملاً یکسان عطا نکرده، برخی از انسانها نیز خود در پی کشف استعدادهای خود نیستند، اما شهید بزرگوار، آنچنان که خود می گوید، از استعداد عظیمی برخوردار بوده است البته آثار ایشان نیز گواه چنین نبوغی است: افراد از نظر استعداد یاد گرفتن و فراگیری مطالب علمی بر دو گونه اند. برخی در سنین جوانی از قدرت فوق العاده ای برخوردارند و تا چند سال می توانند به شدت بیاموزند ولیوقتی به اصطلاح پا به سن می گذارند، دیگر گویی استعداد آنها خشک می شود و فقط


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری