/90

فصلنامه كوثر، شماره 20، ص 84

__________________

    به بوته ی نقد آورده و سپس نتیجه گیری نموده است. او در فرازی از آثار خود با انتقاد از كسانی كه درباره ی حقوق خانوادگی زن از نظر اسلام شبهه ایجاد می كنند و می گوینددر بعضی موارد در اسلام به زن ظلم شده است»، می نویسد: « اسلام در مورد حقوق خانوادگی زن و مرد فلسفه خاصی دارد كه با آنچه در 14 قرن پیش می گذشته و با آنچه در جهان امروز می گذرد مغایرت دارد. اسلام برای زن و مرد در همه ی موارد یك نوع حقوق و یك نوع وظیفه و یك نوع مجازات قایل نشده است. پاره ای از حقوق و تكالیف و مجازات ها را برای مرد مناسب تر دانسته و پاره ای از آنها را برای زن و در نتیجه در مواردی برای زن و مرد وضع مشابه و در موارد دیگر وضع نامشابهی در نظر گرفته است. ایشان می افزاید « كمیت غیر از كیفیت است، برابری غیر از یكنواختی است. آنچه مُسلّم است این است كه اسلام حقوق یك جور و یكنواختی برای زن و مرد قایل نشده است. ولی اسلام هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان نسبت به زنان قائل نیست. اسلام اصل مساوات انسان ها را در باره زن و مرد رعایت كرده است. اسلام با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست، با تشابه حقوق آنها مخالف است» وی در جای دیگر می فرماید « اگر بخواهیم ببینیم نظر قرآن درباره ی خلقت زن و مرد چیست لازم است به مسأله ی سرشت زن و مرد كه در سایر كتب مذهبی نیز مطرح است توّجه كنیم. قرآن نیز در این موضوع سكوت نكرده است . باید ببینیم قرآن زن و مرد را یك سرشتی می داند یا دو سرشتی؟»


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری