• سیری در سیره ائمه اطهار
/90

سیری در سیرۀ ائمۀ اطهار، ص: 14

کسی دلش میخواهد طوری عمل کند، از یک حدیث و یک عمل یکی از ائمه در یک مورد بالخصوص شاهد و دلیل میآورد.

نتیجه اینها تشتّت است و هرج و مرج و اصل ثابت اخلاقی و اجتماعی نداشتن، و وای به حال ملتی که اصول ثابت و واحدی نداشته باشد و هر کسی از خود طرز فکری داشته باشد. این درست مصداق همان مثل است که میگوید: اگر مریض طبیبش زیاد شد امید بهبود در او نیست.

والحق هم باید گفت که اگر روی این روشهای به ظاهر مخالف،

حساب و تحقیق و اجتهاد نشود همین آثار سوء هست؛ یعنی چه آنکه ما چند پیشوای مختلف الطریقه داشته باشیم و یا آنکه پیشوایان ما همه بر یک طریق باشند ولی در ظاهر اختلافی ببینیم و حتی اینکه یک پیشوا داشته باشیم ولی در مواطن مختلف روشهای مختلف در او ببینیم و نتوانیم اختلافها را حل کنیم به یک اصل معین، همین هرج و مرج که گفته شد پیدا میشود.

مثلًا به عنوان مثال عرض میکنم: ما از یک طرف وقتی که به سیرت رسول اکرم مراجعه میکنیم میبینیم که فقیرانه زندگی میکرده است، نان جو میخورده است، لباس وصلهدار میپوشیده است، امیرالمؤمنین همینطور؛ و قرآن هم میفرماید: «لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسولِ اللَّهِ اسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یرْجُوا اللَّهَ وَ الْیوْمَ الْآخِرَ» «1»، پس همه مردم موظفند از روش و سیره رسول اکرم پیروی کنند، همه فقیرانه زندگانی کنند، همه نان جو بخورند، لباس وصلهدار بپوشند. ولی وقتی میرویم زندگانی امام مجتبی را میبینیم و یا زندگانی امام صادق و امام رضا را میبینیم، میبینیم آنها فقیرانه زندگانی نمیکردهاند، غذای خوب میخوردهاند و جامه خوب میپوشیدهاند و مرکب خوب سوار میشدهاند، از طیبات دنیا استفاده

______________________________
(1). احزاب/ 21.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری