• نظری به نظام اقتصادی اسلام
/90

نظری به نظام اقتصادی اسلام، صفحه: 16

الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَ لا ینْفِقونَها فی سَبیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ الیمٍ ...» «1» که نام این حالت حرص و آز است، و یا پول را فقط برای پر کردن شکم و برای عیاشی و بیکاری و ولگردی بخواهد که نام آن شهوترانی است. در این حالت پول خواستن توأم است با دنائت و پستی و محو شخصیت انسانی در پول و فقدان هرگونه شخصیت انسانی و شرافت معنوی.

نقطه مقابل، این است که انسان پول را به عنوان یک وسیله برای فعالیت و عمل و تسهیل و تولید بخواهد. در این صورت پول تابع آن هدف کلی است که انسان پول را برای آن هدف میخواهد.

حدیثی است از رسول اکرم: نِعْمَ الْمالُ الصّالِحُ لِلرَّجُلِ الصّالِحِ. مولوی مضمون این حدیث را به نظم آورده میگوید:

مال راگر بهر دین باشی حَمول

 

نِعمَ مالٌ صالحٌ خواندش رسول

 

 

 

آب در کشتی هلاک کشتی است

 

ور بود در زیر کشتی پشتی است

 

 

 

تشبیه ثروت و انسان به دریا و کشتی از آن نظر که در یک وضع او را غرق میکند و در خود محو میکند و شخصیت او را محو میسازد و در صورت دیگر نه تنها ضربه به شخصیت او نمیزند، وسیلهای منحصر است برای رسیدن به مقصد و تکمیل او شخصیت خود را، فوق العاده تشبیه خوبی است. آیه کریمه «انَّ الْانْسانَ لَیطْغی. أنْ ر اهُ اسْتَغْنی» «2» نقش پول را در فاسد کردن شخصیت انسانی بیان میکند؛ همچنین آیه کریمه «وَ لاتُطِعْ کلَّ حَلّافٍ مَهینٍ. هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمیمٍ. مَنّاعٍ لِلْخَیرِ مُعْتَدٍ اثیمٍ. عُتُلٍّ بَعْدَ ذلِک زَنیمٍ. انْ کانَ ذا مالٍ و بَنینَ. اذا تُتْلی عَلَیهِ ایاتُنا قالَ اساطیرُ الْاوَّلینَ» «3» و آیه کریمه «زُینَ

______________________________
(1) توبه/ 34

(2) علق/ 6 و 7

(3) قلم/ 10- 15

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری