• هدف زندگی
/90

 

هدف زندگی، ص 13

است نه تکوینی و غریزی و جبری. لذا انسان بعد از اینکه راه نموده شد گاهی حسن انتخاب به خرج میدهد و گاهی سوء انتخاب: اِنّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ اِمّا شاکِراً و اِمّا کَفوراً[1].

نظریات مختلف درباره سعادت انسان:

1. نیرومندی در علم و اراده

این، مطلب درستی است، ولی سعادت انسان را قرآن در چه میداند؟ معمولا این جور میگویند: هدف از خلقت انسان و آنچه که سعادت انسان در گرو آن است و طبعا هدف از بعثت انبیاء این است که انسان در دو ناحیه «علم» و «اراده» نیرومند شود. خدا انسان را از یک طرف برای علم و آگاهی آفریده است و کمال انسان در این است که هر چه بیشتر بداند، و از طرف دیگر برای قدرت و توانایی آفریده است که هرچه بخواهد بتواند، ارادهاش قوی و نیرومند شود و آنچه را که میخواهد بتواند انجام دهد. هدف از خلقت دانه گندم و یا آنچه در استعداد آن است این است که به صورت بوته گندم درآید. آنچه در سعادت یک گوسفند است حداکثر این است که علفی بخورد و چاق شود. آنچه در استعداد انسان است مافوق این مسائل است و آن اینکه «بداند» و «بتواند» و هرچه بیشتر بداند و هرچه بیشتر بتواند. چنین

 



[1]. انسان/ 3: ما راه را به او (انسان) نمودهایم، سپاس دارد یا کفران پیشه کند.

صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری