• جهاد
/90

جهاد، ص11

قاعده مطلق و مقید

این اصطلاح را باید برای شما توضیح بدهم که اگر توضیح ندهم به مفهوم آیات کاملًا آشنا نمیشویم. یک فرمان و یک قانون (ولو قوانین بشری از طرف یک آمر بشری) ممکن است در یک جا مطلق بیان شود ولی در جای دیگر همین فرمان و همین قانون مقید بیان بشود و ما میدانیم که صادر کننده این فرمان یا جاعل این قانون از هر دو یک مقصود دارد. حالا آیا باید آن مطلق را بگیریم و بعد بگوییم این مقید که ذکر شده به یک علت خاصی بوده است یا اینکه آن مطلق را حمل بر این مقید بکنیم یعنی مقید را بگیریم؟.

مثال خیلی سادهای عرض میکنم: یک صاحب فرمانی که شما فرمان او را محترم میشمارید اگر یک فرمان را در دو وقت با دو تعبیر ذکر کرد، در یک تعبیر به شما گفت فلانی را احترام کن، این مطلق است یعنی هیچ قیدی ذکر نشده، گفته فلانی را احترام کن. بار دیگر همان صاحب فرمان همان فرمان را به این شکل به شما میگوید: اگر فلانی چنین کاری کرد مثلًا اگر در جلسه ما شرکت کرد احترامش کن.

اینجا یک «اگر» ذکر میکند، بهطور مطلق نمیگوید احترام کن، میگوید


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری