• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فقه / سال یازدهم/ سی و نهم/ صفحه:14

    اولاً این دو اصل مورد توجه و مبنای كار علمیِ همه محققان قرار گیرد تا علم و دانش به پیش گام بردارد و به نیازهای اجتماعی پاسخ درخور بدهد. آن گاه سرمایه های عظیم جامعه اسلامی, بویژه فكر و اندیشه ها و عمر و فرصت ها, صرف كارهای غیر عالمانه و غیر ضروری و غیر لازم نشود, و دیگر آن كه حوزه ها و مقوله های مورد تحقیق استاد, نه تنها در روزگار خودش بلكه بسیاری از آنها برای امروز جامعه ما هم پاسخ گوست.

 

 

این بنده كه 27سال با آثار استاد دمخور بوده ام, به تناسب سطح اطلاعاتی كه داشته و دارم, همواره مطالعه آثار استاد را سودمند و روشنگر دیده ام و هنوز نیز با گذشت 25سال از تاریخ شهادت استاد, با همه سرعت و تحولی كه در عرصه مسائل فكری و فرهنگی جامعه و جهان پیش آمده, بر این باورم كه اندیشه های استاد در ردیف به روزترین و پاسخ گوترین مسائل دینی اسلامی و اجتماعی قرار دارد. همواره این آرزو را داشته ام كه در خصوص اندیشه های فقهی و اصولی استاد بحثی را تنظیم و ارائه دهم. اكنون به پاس 27سال بهره های فراوان علمی, فكری و تربیتی كه از آثار سازنده و آموزنده استاد برده ام, زیر عنوان حكومت اسلامی یا ولایت فقیه به برخی از آن نكته ها خواهم پرداخت, تا با روشن شدن دیدگاه های بلند, منطقی و واقع بینانه و تأثیرگذار استاد در این مقوله, بی پایگی و سستیِ مطالبی كه در برخی از نوشته ها به استاد نسبت داده شده, برملا شود.

بایستگی تحقیق در موضوع حكومت و ولایت فقیه

یكی از موضوعات بایسته تحقیق و بررسی كه در دستور كار علمی و فكری شهید مطهری قرار داشته و به سامان رسانیدن آن جزو آرزوهای آن استاد به شمار می رود, موضوع حكومت از نظر اسلام و یا ولایت فقیه است.

استاد, در طرح و پروژه عظیمی كه انجام آن را در نظر داشته, تحقیق و


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری