/90

فصلنامه اندیشه حوزه، سال دوازهم ، شماره دوم ، خرداد و تیر 1385، ص 150

___________________________________________

    تابع مقتضای زمان باشد. معنای اول، یعنی در هر زمانی هر چه پیدا شد، چون پدیدهی قرن است باید تابع آن شد، حال سؤالی كه در اینجا مطرح میشود این است كه «آیا هر چه در قرن جدید به وجود آمده، خوب است و در جهت صلاح و سعادت بشریت است؟». آیا جامعه انحراف پیدا نمیكند و امكان ندارد كه این پدیدهی جدید در جهت سقوط و انحراف انسان باشد؟

 

وجود مصلحان در هر قرن نشاندهندهی وجود انحراف و سقوط در جوامع است، كه مصلحان علیه آن قیام میكنند.

به معنای دوم هم نمیتوان از مقتضیات زمان پیروی كرد، زیرا همان طور كه قبلاً گفتیم، خدا به بشر قدرت خلاقیت و ابتكار داده است، یعنی انسان قدرت و توانایی دارد كه نقشی را كه در دنیا وجود ندارد بیافریند. این قدرت خلاقیت به او آزادی عملی داده است كه هم میتواند ترقی كند و به جلو برود و هم میتواند سقوط كند و به قهقرا برود.

حضرت علی علیهالسلام میفرماید:

راست روی و چپ روی گمراه كننده است، راه راست راه مستقیم است.

بنابر این امكان انحراف و سقوط در افراد انسان وجود دارد و از هر چیزی به اسم پدیدهی قرن و تجدد نمیتوان پیروی كرد.

پس نمیتوان قبول كرد كه روی هر چه كه در زمان پدید آمده و پدیدهی قرن است و جدید نامیده شده، اسم تجدد گذاشته شود و گفت خوب است. لذا به این معنی تقاضای زمان را پیروی كردن غلط است. (مطهری، 1381 ، 132)

ج ) به معنای حاجتها و نیازهای زمان كه احتیاجات واقعی در طول زمان تغییر میكند.

استاد مطهری بر این عقیده است كه محور فعالیت بشر احتیاج است، یعنی خدا انسان را با یك سلسله احتیاجات واقعی آفریده است، و انسان برای رسیدن به اهداف واقعیاش نیازمند اموری است كه آن امور احتیاجات دوم بشر محسوب میشوند. به تعبیر دیگر، یك سلسله احتیاجات ثابت وجود دارد كه از آنها


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری