/90

حکومت اسلامی ، سال نهم ، شماره اول ، ص 200

____________________________

 

اگر از غایات مهم بعثت پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله تتمیم و تكمیل خلقهای فاضل و صفات اخلاقی بوده است، در حقیقت سرحلقه و ریشه همه تحولات اجتماعی و نظامهای حكومتی دینی در اداره جامعه بشری را شكل میداد(5)یعنی «ارتباط با خدا، با ارتباط با اجتماع» در حوزه اخلاق دینی كاملاً مطرح و تحقّقپذیر است و لذا باید به آفتشناسی و آفتستیزی در تفكر دینی جامعه اسلامی و احیاء و اصلاح فكر دینی پرداخت و استاد به شدت به بازشناسی و بازسازی «مفاهیم اخلاقی» و دینی در حوزه اندیشه و سپس عمل اسلامی مسلمین اعتقاد داشتهاند و به همین دلیل خطرات جموداندیشی و تحجّرگرایی از جبهه درون و التقاطاندیشی و زمانزدگی و تجددگرایی از جبهه برون را آسیبهای معرفتی در حوزههای اندیشه و بینش اسلامی میدانستند. به هر حال استاد مطهری نظام اخلاقی را به طور كلی بر سه قسم میداند:

1. اخلاق فلسفی، كه ریشه در اندیشههای سقراط و افلاطون و ارسطو دارد.

2. اخلاق عرفانی، كه ریشهاش در سیر و سلوك عرفانی است.

3. اخلاق دینی یا مذهبی كه سرچشمههایش آیات و احادیث و آموزههای مستقیم دین و معارف وحیانی است. (6)

و در فرازی دیگر، نظامهای اخلاقی را به طور كلّی بر دو بخش قابل تقسیم میدانند:

الف. نظامهای اخلاقی مبتنی بر خودخواهی، خودپرستی، منافع شخصی یا نظامهای خودمحور.

ب. نظامهایی كه فراتر از خود شخص و منافع شخصی بوده و یا نظامهای غیر خودمحور هستند.(7)

 

و البته «اخلاقی» كه استاد آن را تبیین میكند مبتنی بر «انسانشناسی» خاص و تبیین ویژهای از «خود»، «انواع خود» خودهای پنداری و حقیقی، منهای فردی و اجتماعی، مَن سِفلی و عِلوی است كه در ضمن آن به نقد آراء راسل و اگزیستانسیالیستها نیز میپردازد.(8)

 

به هر حال، استاد پس از تبیین اخلاق فلسفی به تبیین اوصاف این نوع اخلاق پرداخته و مینویسند: این اخلاق دارای چند خلأ و كاستی است:

1. به رابطه انسان با خدا نمیپردازد

2. حالت ساكن دارد.

3. این نوع اخلاق روح انسان را مانند خانهای فرض میكند كه باید با یك سلسه زیورها و زینتها و نقاشیها مزیّن گردد و بدون آنكه ترتیبی در آن باشد و معلوم شود كه از كجا باید


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری