/90

مجله حكومت اسلامی ، سال نهم ، شماره اول ، ص 274

_______________________________

 

حریت ضمیر است» (21)

 

2 آزادی اجتماعی; آزادی تفكر و تبادل نظریه و آزادی اراده افراد است در حدود قانون و مصالح فردی و اجتماعی (22) در عین حال چون انسانیت انسان وابسته به فكر و اندیشه [تنها] نمیباشد، آزادی فكری [صرف]، برای آزادی اراده انسانی كافی نیست (23)

 

آزادی اجتماعی، رهایی افراد است از قید و بندها و محدودیتهای پدید آینده از طرف دیگر افراد (24)

 

در صورت رعایت نشدن آزادی فرد از سوی دیگر اعضای جامعه، فرد دچار محدودیتها و اسارت اجتماعی است

 

مؤلفههای آزادی معنوی و آزادی اجتماعی

1 انگیزههای راستین آزادی بخشی

چگونگی انگیزههای آزادی بخشی، دارای نقشی تعیینگر در تحقق یا عدم تحقق آزادی است

امروزه دیگر هیچ عمل مقدسی نیست كه سرپوش مقاصد پلید واقع نشده باشد (25) عناوینی چون مؤسسات فرهنگی، بهداشتی، تعاونی و امداد، مذهبی و تبشیر، اعلامیه جهانی حقوق بشر، (26) همان گونه كه امروزه آزادی، شعار همه انقلابها و اختناقها گردیده است (27)هر جا به ظاهر از حقی حمایت میشود، بدون تردید در راستای طمعی استسرشار (28)

 

امروزه این طبقه آزادی كش است كه از انواع شیوههای تخدیر توده مردم بهره میگیرد: ابزارهای گوناگون و جهان گیر تبلیغاتی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و ..و نیز از مهمترین هنر قرون جدید; یعنی نفاق و دورویی، جوفروشی و گندم نمایی ، هجوم به شیوه چنگیز و تیمور و گرفتن قیافه معصوم عیسوی و محمدی و خوراندن ماده تلخ در كپسول شیرین! (29)

 

آزادی بخشی با خاستگاه «عاشقم بر همه عالم كه همه عالم از اوست» به لحاظ رحمة للمؤمنین بودن «لقد جائكم رسول من انفسكم عزیز علیه ما عنتم حریص علیكم بالمؤمنین رؤف رحیم» ; (30) آزادی به جهت پذیرش اصل «خیركم للناس خیركم لاهله» (31) ; آزادی بر مبنای حقیقت و دلسوزی، با خاستگاه عاطفه انسانی و الهی را در كجا جز مكتب انبیا میتوان


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری