• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه كتاب نقد، شماره 14،ص 353

    یكدیگر استفاده كنند ولی این سعه صدر خلفا نبود، دستور خود پیغمبر بود. حتی جرجی زیدان، این مسأله را به حساب سعه صدر خلفا میگذارد. داستان سیدرضی را نقل میكند كه سیّد رضی ـ كه مردی است در ردیف مراجع تقلید و مرد فوقالعادهای است ـ وقتی كه دانشمند معاصرش «ابوالحسن صابی»(5) وفات یافت قصیدهای در مدح او گفت:

 

 

أرأَیت من حَملواعلیالاعوادِ              

أَرایت كیفَ خبا ضیاُء النادّی

 

    «دیدی این چه كسی بود كه روی این جوبهای تابوت حملش كردند؟! آیا فهمیدی كه چراغ محفل ما خاموش شد؟! این یك كوه بود كه فرو ریخت...»، برخی آمدند به او عیب گرفتند كه آیا یك سید اولاد پیغمبر، یك عالم بزرگ اسلامی، یك مرد كافر را این طور مدح میكند؟! گفت: بله «انّما رثیتُ علمهَ»، من علمش را مرثیه گفتم، مرد عالمی بود، من او را به خاطر علمش مرثیه گفتم. در این زمان اگر كسی چنین كاری كند از شهر بیرونش میكنند. جرجیزیدان بعد از آن كه این داستان را نقل میكند میگوید: ببینید سعه صدر یك سید اولاد پیغمبر«ص» مثل سیّد رضی با اینهمه عظمت روحی و این مقام شامخ علمی و سیادت، یك كافر را چنین مدح میكند. بعد میگوید همه اینها ریشهاش از دربار خلفا بود كه اینها مردمانی واسعالصدر بودند. این به دربار خلفاء مربوط نیست. سیّد رضی، شاگرد علیابنابیطالب«ع» است كه نهجالبلاغه را جمع كرده. او از همه مردم به دستور جدّش علیبن ابیطالب«ع» آشناتر است كه میگوید: حكمت و علم در هر جا كه باشد محترم است.»(6)

    به اعتقاد مطهری، «تساهل و تسامح دینی» به معنای پیش گفته، یكی از عوامل مؤثر گسترش اسلام در قرون اولیه بود و طی پنج قرن، اسلام در «تساهل و تسامح دینی» از پیشگامان بوده است:

    «پیدایش و اضمحلال تمدن اسلامی از حوادث بزرگ تاریخ است. اسلام طی پنج قرن، از سال 81 هجری تا 597 هجری از لحاظ نیرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نیك و تكامل سطح زندگانی و قوانین منصفانه انسانی و تساهل دینی [احترام به عقاید و افكار دیگران] و ادبیات و تحقیق علمی و علوم و طب و فلسفه پیشاهنگ جهان بود.»(7)

    زندگانی ائمّه اطهار علیهمالسلام پر است از «تساهل و تسامح دینی» چه تسامح و تساهلی بالاتر از اینكه در حكومت علی(ع) در حقوق شهروندی و انسانی هیچ فرقی بین یك مؤمن و یك یهودی وجود ندارد


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری