• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه كتاب نقد، شماره 16، ص 315

    طبقه را نباید بكنند. رفیق بازی، مصلحت باند را بر مصلحت اصلاحات ترجیح دادن كار را عقیم میگذارد. علی علیهالسلام خود در امر اصلاحات، ملاحظه هیچكس و هیچ گروهی را نكرد و آن را در همه سطوح و جنبهها به شدت پیگیری كرد. قرآن نیز رسول اكرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم را از «مداهنه» و «مصانعه» بازداشته است. مصلحی كه اهل «مصانعه» باشد هیچگاه نمیتواند در امر اصلاحات موفق شود.(4)

 

 

2. عدم مضارعه

مطهری بر این باور است كه كسی میتواند دست به اصلاحات اجتماعی بزند كه خود مبرّا از آلودگیهای معمول و مرسوم اجتماعی باشد و به آنچه كه برای جامعه و مردم تجویز عمل كند. علی علیهالسلام بعنوان مصلح اجتماعی در این مورد خطاب به مردم چنین میگوید:

«به خدا سوگند من شما را به هیچ كاری فرمان ندادم مگر آنكه پیش از آنكه فرمان دهم خودم به كار بستم؛ و از هیچ كاری منع نكردم، مگر آنكه پیش از منع شما خودم را از آن دور كردم

همچنین میفرماید:

«آنانكه كه خود را در مقام رهبری مردم قرار میدهند، نخست خود را تعلیم دهند، سپس مردم را. معلّم خویشتن، بیش از معلم دیگران، شایسته احترام است

به اعتقاد مطهری آنكس كه میخواهد جامعهای را اصلاح كند و تغییر دهد، خودش نباید همرنگ همان مردم باشد و همان نقاط ضعف كه در مردم هست در او باشد. كسی موفق به اصلاح نقاط ضعف مردم میشود كه خود از آنها مبرّا باشد.(5)

3. عدم تبعیّت از مطامع

به اعتقاد مطهری، كسی كه بنده و برده طمع است نمیتواند مصلح اجتماعی باشد زیرا در بردگی، امید رهایی از طرف مالك هست امّا در بردگیِ از نوعِ طمع، امیدی به رهایی نیست. آزادی معنوی، شرط توفیق مصلح دینی است. همانگونه كه یك زبونِ ملاحظه كار، توفیق اصلاح نمییابد یك گرفتار بیمار نیز موفق به مداوای جامعه خود نمیگردد(6).


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری