• لیست فهرست خالی می باشد
/90

ماهنامه زمانه، شماره 31،ص 84

    علیرغم سوابق مبارزاتی روحانیون و بهویژه طلبههای جوان در دهههای اخیر هیچكدام فعالیتهای خود را به صورت سازمانی هدایتشده و در قالب شبكه وسیع هماهنگساز در سراسر كشور و حوزههای علمیه سامان نداده بودند. برای اولینبار پس از قیام امامخمینی(ره) بود كه چنین سازمانی تدریجا پدید آمد و هسته مركزی آن در قم و تهران شكل گرفت و استاد مطهری یكی از مغزهای متفكر و سازماندهنده این تشكیلات بود. از جمله دیگر خدمات ارزنده شهید مطهری به انقلاب، از تلاش ایشان در راستای ایجاد پیوند و رابطه میان روشنفكران مسلمان و روحانیت مبارز میتوان یاد كرد. ازآنجاكه ایشان در میان هر دو گروه مزبور جایگاه والایی داشت، بیش از دیگران توانست این دو قطب را كه بهتبع سیاستهای استعماری همواره از هم بهدور مانده بودند، آشتی دهد؛ بهگونهایكه زبان یكدیگر را بفهمند و به تعبیر حضرت رسول(ص) «اصلاح ذاتالبین» شود. این عملِ ایشان بهطورخاصی تاثیر بسزایی بر جای گذاشت.

 

 

چنانكه از توضیحات مبتنی بر نوشتههای آیتالله واعظ خراسانی برمیآید، نقش استاد مطهری در روند شكلگیری، تقویت و تداوم انقلاب اسلامی حتی بسیار فراتر از آن چیزی جلوه میكند كه چهبسا در آغاز انتظار میرود؛ چنانكه اگر بگوییم ایشان نهتنها مبارز بهمعنای واقعی كلمه بودهاند، بلكه خود زمینهساز فعالیتهای مبارزاتی شدهاند.

محمدتقی مطهری ــ برادر استاد مطهری ــ درخصوص فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی ایشان به مواردی اشاره میكند كه ازجمله، یكبار استاد از سوی ساواك در جریان ترور منصور تحت تعقیب و اتهام قرار میگیرد اما ازآنجاكه بازپرس پرونده ــ حكمت یزدی ــ از شاگردان خود استاد در قم بوده و «مكاسب» را نزد ایشان گذرانده بودهاست، برایآنكه حق استادی را ادا كرده باشد، ترتیباتی میدهد كه شهید مطهری از این ماجرا درواقع جان سالم بهدر میبرد و تعقیب ایشان عملا كان‌‌لم‌‌یكن میشود.[4] همسر شهید مطهری نیز خاطراتی را دال بر تعقیب ایشان از سوی ساواك برمیشمارد و ازجملهآنكه شبی افراد ساواك از همان دم در استاد را با خود میبرند و وقتی وی تقاضای لباس میكند، همسر ایشان متوجه میشود كه در جیب قبای شهید مطهری اعلامیهها و مداركی وجود دارد و لذا فورا لباس مذكور را تعویض میكند. اما علیرغم این، شهید مطهری به مدت دو ماه در زندان باقی ماند. [5]

همینطور، هادی جوان ــ خواهرزاده شهید مطهری ــ موردی را ذكر میكند كه استاد چند بسته از رسالههای


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری