/90

فصلنامه اندیشه حوزه، شماره 57،ص 14

    شناختی.

 

 

در سیر تاریخی علمشناسی، به وضوح دیده میشود كه، هر چه به زمان حال نزدیكتر میشویم، نگاه پسینی در علمشناسی تقویت میشود.

امروزه علمشناسی پسینی سه حوزهی پژوهشی را در برمیگیرد:

1 ) تحقیق تاریخی در مبادی غیرعلمی علم؛

2 ) بازسازی عقلانی تاریخ علم و تحلیل منطقی اجزای درونی آن؛

3 ) تبیین روان شناختی و جامعه شناختی رفتار جمعی عالمان (برت، 1378 ، 9).

علمشناسی نزد دانشمندان و حكیمان مسلمان

در میان دانشمندان و حكیمان مسلمان، علمشناسی، از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است و اگر چه به صورت دانشی مدون و مضبوط در نیامده، اما در مواضع مختلف و از منظرهای گوناگون مورد توجه و اهتمام خاص ایشان بوده است. این مباحث را، در آثار قدما، میتوان ذیل عناوینی از قبیل اجزاءالعلوم، احصاءالعلوم، تقسیمالعلوم، رؤوس ثمانیه و... یافت.

علمشناسی نزد دانشمندان و حكیمان مسلمان را میتوان در انواع ذیل دسته بندی نمود:

1 ) علمشناسیهای عام؛

2 ) علمشناسیهای خاص.

در علمشناسی عام، علم بما هو علم موضوعیت دارد، نه علم خاص و اطلاق اصطلاح علمشناسی به این قسم، سزاوارتر است.(1)

علمشناسی خاص، نظر به علومی خاص دارد، لذا به جای واژهی عام، در این نوع علمشناسی، میتوان اسامی خاص علوم را قرار داد؛ همچون فقهشناسی، طبشناسی، منطقشناسی و فلسفهشناسی و...

هر یك از علمشناسیهای عام و خاص دانشمندان و حكیمان مسلمان را میتوان در دو رهیافت كلی قرار داد:


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری