/90

فصلنامه اندیشه حوزه، شماره 57،ص 13

    2 ) حسن تقریرها و ابتكارات علم شناسانهی منطقی - فلسفی استاد مطهری.

 

 

برای ترسیم علمشناسی استاد مطهری نخست باید پرسشهای زیر را پاسخ گفت:

- علمشناسی استاد مطهری در سنت علمشناسی حكیمان مسلمان، چه جایگاهی دارد و كدام نوع از انواع علمشناسی آنها را شامل میشود؟

- آیا او تنها به علمشناسی منطقی - فلسفی توجه و عنایت داشته است یا نسبت به علمشناسی تاریخی نیز بیتفاوت نبوده است؟

- علمشناسی استاد جنبهی پیشینی داشته است یا پسینی؟ توصیهای و تجویزی بوده است یا توصیفی و ترسیمی؟

- ابتكارات استاد در علمشناسی چیست؟

علمشناسی

در یك تقسیم كلی، دو نوع نگاه به علم، در میان عالمان وجود دارد:

1 ) نگاه پیشینی؛

2 ) نگاه پسینی.

نگاه پیشینی، به علم آن گونه كه باید باشد، مینگرد و جنبهی تجویزی و دستوری (Normative)دارد.

نگاه پسینی، به علم آن گونه كه در طول تاریخ بوده و هست مینگرد؛ آن گونه كه عالمان بدان نگریستهاند و آن را ساختهاند، و لذا جنبهی ترسیمی و توصیفی (Descriptive) دارد.

نگاه نخست به ما میآموزد كه علم چگونه باید باشد و عالمان چگونه باید عمل كنند و نگاه دوم به ما میآموزد كه عالمان در طول تاریخ علم چه كردهاند و افت و خیزهای آنها و نتایج و پیامدهای سلوك علمی ایشان چه بوده است و بر علم در مقام تحقق چه گذشته است.

نگاه پیشینی بیشتر منطقی - فلسفی است و نگاه پسینی بیشتر تاریخی - جامعه


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری