/90

فصلنامه اندیشه حوزه، شماره 57، ص 144

    اما اگر توسعه بستری برای رسیدن انسان به كمال انسانیاش باشد و كمال انسانی را، به تعبیر شهید مطهری، در تعادل و توازن انسان بدانیم، هدف و جهت توسعه باید عبارت از ارتقای مستمر یك جامعه یا نظام اجتماعی به سوی یك زندگی بهتر و انسانیتر باشد. بدین ترتیب جهت و هدف توسعه چیزی جز گسترش و تقویت گزینههای انسانی نیست، بر این مبنا چنین توسعهای نه تنها سر ناسازگاری با دین نداشته، بلكه میتوان چنین نتیجه گرفت كه چنین توسعهای زمینه برای دستیابی دین به اهدافش را فراهم میكند، زیرا چنین توسعهای در تمامی ابعادش، اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، سبب بروز و ظهور استعدادهای نهفته در انسان گردیده و راه را برای تحقق استعدادها و قابلیتهای او میسر میسازد. همان چیزی كه، به تعبیر شهید مطهری، «قرآن تصریح میكند كه نظام هستی و آفرینش، بر عدل و توازن و براساس استحقاقها و قابلیتهاست»، تا بشر بتواند به شكوفایی استعدادهای نهفته در ذات و آفرینش خود بپردازد.

 

 

واژگان كلیدی: دین، اسلام، توسعه، انسان، نیاز

 

مقدمه

وسعت نگرش، قدرت اندیشه، ایمان استوار، دلدادگی به معارف الهی و...، استاد شهید را به یكی از بزرگترین مدافعان و مبلغان دین در ایران معاصر تبدیل كرده است. (امام خمینی، 1378 ، 292) استاد شهید با مطالعه در حوزههای علوم انسانی، مانند انسان شناسی، جامعه شناسی، تاریخ، اقتصاد، سیاست و حقوق، در پی آن بود، تا نظریات جدید علمی را مبتنی بر بینش و نگرش اسلامی سازد، تا به تعبیر امام خمینی، «... خدای ناكرده اسلام در پیچ و خمهای اقتصادی، نظامی، اجتماعی و سیاسی متهم به عدم قدرت ادارهی جهان نگردد.» (همان، 218)

از این رو وی با تلاشی مضاعف كوشش نمود تا با تحقیق و پژوهش در حوزههای جدید، اسلام را كامل و جامع و مترقی و پویا نشان دهد، و آن را به


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری