/90

فصلنامه پیام شماره82/ صفحه: 118

هم جهان بینی است و هم معیار شناخت قانون و هم ملاک شایستگی زعامت و رهبری و هم آرمان انسانی و هم مسوولیتی اجتماعی، مسلمین با آن عنایت شدید و حساسیت فراوانی که به قرآن داشتند نسبت به آن بی تفاوت بمانند . علت اصلی راه یافتن این اصل در کلام و در حوزه های اسلامی دیگر، بلاشک قرآن بود . ( عدل الهی /38).

از منظر استاد نظریه عدالت از یک سو به ایمان به خداوند و از سوی دیگر به مسئله نبوت و معاد ارتباط پیدا می کند و از سوی سوم با مسائلی چون پاداش و جزا، جبر و تفویض، فلسفه احکام و مانند آن. لذا اعتقاد به این اصل یا نفی آن مبنایی برای اعتقادات دین ما می باشد. ریشه این جامعیت و اهمیت، توجه قرآن به این آموزه مهم است .

 

فطری بودن عدالت

از منظر استاد مطهری در نهاد بشر گرایش به عدالت و عدالت خواهی وجود دارد. ایشان در جواب این سوال که آیا انسان بالفطره طرفدار عدالت است و یا بالفطره متعدی است، می نویسد بدیهی است که انسان به تمام وجودش عادل و متنفر از ظلم نمی باشد و الا ظلمی در جهان واقع نمی شد ( یادداشت های استاد مطهری /6/232) در جای دیگر می نویسد فیلسوفان اروپا چنین نیروی فطری را در نهاد بشر رد می کنند و می گویند عدالت اختراع مردمان زبون است، حال آن که عدالت در نهاد بشر هست و اگر خوب بشر تربیت شود و زیردست یک مربی قرار گیرد می رسد به جایی که عدالت خواه شود و علی (علیه السلام)نمونه یک انسان عدالت خواه است. ( سیری در سیره ی ائمه اطهار /266).

نکته: ایشان فطرت انسانی را بیان کننده مدل انسان اسلامی می دانند. مدل انسان اسلامی عصاره همه موجودات و خلیفه خدا بر روی زمین می باشد، که دارای خلافت تکوینی، اختیار، قدرت و بالاخره عدالت خواهی است و برخلاف انسان غیر اسلامی . استاد می کوشد ثابت کند که انسان عکس العمل محیط و یا لوح نانوشته نمی باشد بلکه چراغی است که در او فروغ الهی به نام فطرت وجود دارد. عدالت خواهی و گرایش به عدل و تنفر از بدی و ستم جزئی از ساختار وجودی انسان است . از این روست که عدل و عادل و عدالت گستر را فطرتا دوست دارد و این دوست داشتن را بدون آن که آموزش در این باب دیده باشد یا تجربه ای کسب کرده باشد به مثابه امری پیش از تجربه مورد توجه قرار می دهد.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری