• لیست فهرست خالی می باشد
/90

مجله فروغ اندیشه بهار 1383، شماره 7 ، ص 9

4 _ معنای آیه، استقلال عقل و فكر است.

5-(اولئك الذین هدیهم اللّه)

قرآن، این هدایت را با اینكه هدایت عقلی است، هدایت الهی میداند.

(اولئك هم اولو الالباب)

یعنی اینها معنی واقعی صاحبان عقل هستند.الباب، جمع لب است.لب یعنی مغز.

(این اصطلاح شاید از اصطلاحات مخصوص قرآن باشد)مانند مغز گردو و قرآن، گویی انسان را تشبیه به یك گردو كرده كه تمام یك گردو و پوسته است و آن اساسش، مغز میباشد كه درونش قرار دارد.تمام هیكل و اندام انسان را كه در نظر بگیرید، آن مغز انسان، عقل و فكر انسان است.و اگر گردویی، مغز نداشته باشد، پوچ است.و اگر هم انسانی، عقل و قوه تفكر نداشته باشد، انسانی پوك و بیارزش است.[6]

تعقل در سنت

در سنت اسلامی و به خصوص در روایات شیعی نیز به عقل و تعقل، اهمیت زیادی داده شده است.و یكی از مزایای روایات شیعی بر روایات غیر شیعی، اهتمام بیشتری است كه در روایات شیعی به عقل شده است، و به همین دلیل، نویسندگان اجتماعی امروز، حتی اهل تسنن اعتراف دارند، كه در دوره اسلام، عقل شیعی همیشه قویتر از عقل سنی بوده است.

روایتی را كه استاد شهید در این زمینه بیان دارد روایت هشام بن الحكم است كه در كتاب(العقل و الجهل)آمده است.

حضرت، خطاب به هشام اینطور میفرماید:

(یا هشام ان اللّه تبارك و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی كتابه فقال فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنته...)

خداوند، اهل عقل و فهم را بشارت داده است به آیه شریفه سوره زمر(آیه 20)و بعد، امام میفرماید:

(یا هشام ان اللّه تبارك و تعالی اكمل للناس اللحجج بالعقول النبیین بالبیان و دلهم علی ربوبیته بالادلاء.)

یعنی خداوند محبتهای خودش را به وسیله عقول بر مردم، اكمال(اتمام)كرده است.و پیغمبران را به عنوان وسیله بیان نموده و به سبب برهانها به ربوبیت خویش، دلالتشان كرده است.و حدیث

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری