• لیست فهرست خالی می باشد
/90

مجله فروغ اندیشه بهار 1383، شماره 7 ، ص 8

(و تو اگر در آیات كتاب الهی تتبع كنی و در آیاتش دقت نمایی، شاید بیش از سیصد آیه مییابی كه متضمن دعوت مردم به تفكر و تذكر و تعقل باشد، و یا به رسول گرامی خود برای اثبات حقی یا باطل كردن باطلی، استدلالی را تلقین مینماید، و یا از انبیاء و اولیای خود، همچنین نوح و ابراهیم و موسی و سایر انبیای بزرگوار و لقمان و مومن آل فرعون و غیر از اینها استدلالهایی را حكایت میكند.)[3]

 

تعقل در قرآن

 

در قرآن مجید 49 بار از مشتقات ماده عقل استفاده شده است.و كلمه(تعقلون)24 مرتبه و یعقلون 22 مرتبه و یعقلها و نعقل و عقلوه هركدام یك بار ذكر شدهاند.[4]

 

نمونه آن:

 

كذلك یبین الله لكم آیاته لعلكم تعقلون[5]

 

خداوند اینگونه نشانههای خود را برای شما آشكار میسازد شاید كه درك كنید.

 

استاد شهید، نمونه تعقل در قرآن را این آیه شریفه بیان میكند: ( فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئك الذین هدیهم اللّه و اولئك هم اولو الالباب.)

 

استاد در توضیح این آیه، چند نكته مهم ذكر میكنند:

 

1_ (عباد)یعنی بندگان من.یعنی قرآن میخواهد بگوید بنده خدا آن است كه چنین باشد و لازمه بندگی خدا این است.

 

2_(الذین یستمعون القول): آنان كه سخن را استماع میكنند.نمیگوید تسمعون فرق است بین سماع و استماع. سماع:یعنی شنیدن ولو انسان نمیخواهد بشنود.(استماع)گوش فرا دادن است مثل اینكه شما اینجا نشستهاید و خود را آماده كردهاید، برای شنیدن.در باب موسیقی میگویند: سماعش حرام نیست، استماعش حرام است.پس(الذین یستمعون القول)یعنی آنها اول سخن را به دقت دریافت میكنند.

 

3-(فیتبعون احسنه):یعی بعد سخن را غربال كرده و تجزیه و تحلیل میكنند.خوب و بدش را میسنجند و بهترین آن را انتخاب و پیروی مینمایند.

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری