/90

مجله دانشگاه اسلامی ، شماره 18 و 19،ص 201

 

 

مختلف زمانی و مناسبتها و پیشامدها مطرح میشدهاند، پرداخته است. موضوعاتی همچون آزادی، حقوق زن، ایرانیّت و اسلامیّت، هجرت و جهاد، حماسهی حسینی، مهدویّت، عدل، جاذبه و دافعه و... . اما در نگاهی عمیق و جامعتر، درمییابیم كه هر چند ایشان نیازهای جامعه را در مقاطع مختلف مورد توجه قرار داده، ولی آثار ایشان از آنجا كه همگی از یك منبع و تفكّر اصیل اسلامی نشأت گرفته است، مجموعهی منسجم و منظمی را تشكیل میدهد كه چونان درختی تناور، دارای اصول و فروع و شاخ و برگ و میوه است.

 

در اندیشهی استاد مطهری(ره) ریشهی همهی مباحث، توحید است؛ چرا كه «اصلتوحید این صلاحیّت را دارد كه مانند آب، ریشهی همهی اندیشههای دیگر را سیراب كند و مانند خون، به همهی اجزا و اندامها غذا برساند و مانند روح، بپا دارنده و زندگی بخش همهی اندامها باشد و قوهی محرّكهی یك مكتب باشد»(1). «با اینكه انسان گمان میكند كه توحید یكی از مسائل اسلام است و هزاران مسأله دیگر در اسلام در كنار توحید قرار گرفته است ولی وقتی با نگاهی دقیقتر مینگرد، میبیند اسلام سراسرش توحید است یعنی تمام مسائل آن چه آنها كه مربوط به اصول عقاید است و چه آنها كه به اخلاقیات و امور تربیتی و یا به دستورالعملهای روزانه ارتباط دارد همگی یكجا و یكپارچه، توحید است»(2)

 

در مرحلهی بعد شهید مطهری امالمعارف و امالمسائل را مسألهی انسانشناسی و فطرت میدانند.(3) لذا معتقد است: «درخت انسانیّت اگر

 

______________________________

 

1. استاد مطهری (ره)، تكامل اجتماعی انسان، تهران، انتشارات صدرا، 1372، ص 123.

 

2. استاد مطهری (ره)، آشنایی با قرآن، تهران، انتشارات صدرا، 1370، جلد 1 و 2، ص 99.

 

3. استاد مطهری(ره)، مقدمه بر جهانبینی، تهران، انتشارات صدرا، 1372، ج 5 «جامعه و تاریخ»، ص 208.

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری