• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه رواق اندیشه، شماره 14، ص 54

عربی آن به «علمانیت » را از نظر لغت بی ریشه می داند . (2) تعریفی که استاد از این واژه به دست می دهد جدایی دین از سیاست است . بنگرید: «. . . از جمله این تلاش ها، طرح مساله ای ست به نام است) که به معنی جدایی دین از سیاست است . بعد Secularism «علمانیت » (این کلمه ترجمه لغت از سید جمال در کشورهای عربی و به خصوص در مصر افراد زیادی پیدا شدند که با تکیه بر قومیت و در لباس ملی گرایی، عربیزم، و پان عربیزم به تبلیغ فکر جدایی دین از سیاست پرداختند . اخیرا هم شاهد بودیم که انور سادات همین مساله را باز، بار دیگر مطرح کرد، انور سادات در نطق های اخیرش به خصوص بر این نکته تاکید می کرد که دین مال مسجد است و باید کار خود را در آنجا انجام دهد . مذهب اصولا نباید کاری به مسائل سیاسی داشته باشد . (3) »

ب) نسبت اسلام و سکولاریسم

 

شهید مطهری، به عنوان یک اسلام شناس، بارها در نوشته هایش بر ناسازگاری مؤلفه های سکولاریسم با مبانی دین اسلام تاکید می ورزد . او این موضوع را از جنبه های مختلف مورد بحث قرار می دهد که در ذیل می آید:

1 . نقش دین در همه شؤون زندگی

 

به گفته شهید مطهری «اسلام آیینی است جامع و شامل همه شؤون زندگی بشر . . . اسلام عملا نظامی نوین و طرز تفکری جدید و تشکیلاتی تازه به وجود آورد . اسلام در عین این که مکتبی است اخلاقی و تهذیبی، سیستمی است اجتماعی و سیاسی . اسلام معنا را در ماده، باطن را در ظاهر، آخرت را در دنیا و بالاخره مغز را در پوست و هسته را در پوسته نگهداری می کند .» (4) وی در جای دیگر به تحلیل جاودانگی اسلام پرداخته، دین اقلی را ناتمام و اسلام را پاسخگوی همه نیازهای فطری (اعم از فردی و اجتماعی) می داند . (5)


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری