• لیست فهرست خالی می باشد
/90

مجله حكومت اسلامی، شماره 31، ص 298

 

 

 

1.سیاست گریزان

 

گروهی از روحانیت در این دوره، یا به اعتقادِ جدایی دین از سیاست و مشروع ندانستن مبارزه روآوردند یا به باور تعطیل حكومت در عصر غیبت و یا به علت سرخوردگی از حوادث سیاسی گذشته و تجربه ناموفق نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت و یا به خاطر ساختار شخصیتی عافیتطلبانه از سیاست گریزان بودهاند. طیف وسیعی از روحانیت در این مقطعِ تاریخی، در این گروه بودهاند. اگر طیف ساكت، خاموش و بی تفاوت را نیز در این گروه جای دهیم اكثریت روحانیت شیعه در دهه چهل، در این گروه جمع بودهاند.

 

 

 

2. سیاست پذیران

 

گروه اقلیتی از روحانیت شیعه در این دوره، سیاستپذیر بودند. در حالی كه شرایط حاكم آن روز، برای آنان قابل تحمل نبود، اراده كرده بودند با مجاهدت خود ضمن معرفی اسلام اصیل و سیاسی و مبارزه با ظلم و فساد بر تشكیل حكومت اسلامی پای بفشارند.

 

این گروه در عین قلّت و كمی تعداد، در سایه رهبریِ شخصیت بی نظیر حضرت امام قدسسره با قدرت درخشیدند و در اندك زمانی نه تنها حوزه و روحانیت، بلكه اقشار مختلف مردم را نیز تحت تأثیر خود قرار دادند.

 

حضرت امام، اگر چه قبل از درگذشت مرحوم آیت الله بروجردی، شخصیتی سیاسی و نیز از اساتید مبرز حوزه علمیه بود و محافل گرم علمی داشت اما رحلت آیت الله بروجردی وضعیت جدیدی را به وجود آورد و موجب شد كه او بیش از گذشته و این بار از جایگاه مرجعیت بدرخشد.

 

حضرت امام قدسسره به جهت تقیّدات روحی و مشی عرفانیاش، همواره از مطرح شدن خود در حوزه، به عنوان مرجع، پرهیز داشت و دوری میگزید، اما عظمت و برجستگی علمی و فضیلت اخلاقی او به همراه تلاش عدهای از شاگردان و مریدانش موجب شد در مدتی كوتاه، در رأس امور دینی مردم مسلمان قرار گیرد. حضرت امام از پایگاه قویم مرجعیت بهره برد و راهبرد مبارزاتی خود را پیریزی كرد.

 

راهبرد مبارزاتی امام

 

در دوران رژیم شاهنشاهی در ایران، مخالفان حكومت و مبارزان سه شیوه و راهبرد مبارزاتی را برگزیدند:

 

مجله حكومت اسلامی، شماره 31، ص 299

 

 

صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری