• لیست فهرست خالی می باشد
/90

اندیشه حوزه، سال 6، شماره 2، ص 10

 

برای روشنفکران مسلمان برمیشمرد:

 

ـ به اعتقاد ایشان اساسیترین رسالت روشنفکر مسلمان، شناخت اسلام به عنوان یک فلسفه اجتماعی، یک ایدئولوژی الهی و یک دستگاه سازنده فکری و اعتقادی همه جانبه و سعادتبخش است.

 

ـ شهید مطهری بر این باور است که دومین رسالت مهم روشنفکر مسلمان شناخت دقیق و درست شرایط و مقتضیات زمان و ایجاد رابطه منطقی بین اسلام و مقتضیات زمان است.(7)

6 ـ محاسن و معایب روشنفکری

 

نگاه تحلیلی و نقادانه مرحوم مطهّری به مسأله روشنفکری سبب شده که ایشان محاسنی چون آرمانگرایی، دردمندی، زبدگی طبقاتی و ایجاد سازگاری میان علم و دین و معایبی چون سطحی بودن معرفت دینی، التقاط، بدبینی و جدا انگاشتن دین و سیاست (سکولاریزم) را برای روشنفکران مسلمان برشمرد. این معایب و محاسن به اختصار عبارتند از:

 

الف. یکی از آفات روشنفکران مسلمان از دیدگاه شهید مطهری، سطحی بودن معرفت دینی آنان است. وی در مورد اقبال به عنوان یک روشنفکر مسلمان و مؤمن میگوید:

 

«نقص کار اقبال این است که با فرهنگ اسلامی عمیقا آشنا نیست... و از فلسفهاسلامی چیز درستی نمیداند... در زمینه علوم و معارف اسلامی نیز مطالعاتش سطحی است...»(8)

 

ایشان خطاب به رهبران نهضت اسلامی و عالمان دین در نقد حال برخی از روشنفکران مسلمان چنین میگوید:

 

«امروزه که نهضت اسلامی اوج گرفته و مکتبها و ایسمها را تحتالشعاع قرار داده است، میبینیم که افرادی مسلمان امّا ناآشنا به معارف اسلامی به نام اسلام، اخلاق مینویسند و تبلیغ میکنند، امّا اخلاق بیگانه. فلسفه تاریخ مینویسند، جهانبینی مینویسند. من به عنوان یک فرد مسؤول با مسؤولیت الهی به رهبران عظیمالشأن نهضت اسلامی که برای همهشان احترام فراوان قائلم هشدار میدهم، و بین خود و خدای متعال اتمام حجّت میکنم، که نفوذ و نشر اندیشههای بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعم از آن که از روی سوء نیّت یا عدم سوء نیّت


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری