• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه پیام، شماره88، ص95

 

نظریه معارض یعنی تئوری تبدیل انواع میپردازند. استاد این هشدار روش شناختی را یادآور میشود که بحث و تحقیق در این مسئله بر عهده علمای زیستشناسی است.

 

نمیخواهیم مستقلاً وارد بحث تکامل جانداران بشویم و مرتکب همان اشتباهی بشویم که دیگران شده... به هر حال بحث و تحقیق در این مسئله بر عهده علمای زیستشناسی است. {P . مجموعه آثار، ج ۱، ص ۳۴۵. P}

 

بنابراین رهیافتِ یک متکلمی همچون استاد مطهری روی آورد زیستشناسی نمیباشد؛ بلکه مسئله متکلم، تطبیق پذیری این نظریه با اصول فلسفی و کلامی خود میباشد. استاد در آغاز کتاب انسان و سرنوشت، تعلق مسئله به گستره خاص از علوم را با عنوان ردیف مسئله مورد توجه قرار میدهد و مینویسد:

مسائل علمی و فلسفی هر کدام ردیف خاصی دارند که از طریق موضوعات آنها و یا از طریق هدف و نتیجهای که از یاد گرفتن آنها حاصل میشود تعیین میگردد. علت این که مسایل فلسفی در ردیف خاصی و مسایل ریاضی در ردیف دیگر و مسایل طبیعی در ردیف جداگانه قرار میگیرد وابستگی و ارتباط خاصی است که میان موضوعات هر دسته هم ردیف قرار دارد و یا لااقل به واسطه هدف نظری و یا عملی مشترکی است که یادگرفتن هر دسته از آنها برای یادگیرنده تامین میکند. {P . مجموعه آثار، مرتضی مطهری، ج ۱۳، ص ۶۴، ۱۳۷۴. P}

 

بیان استاد در بردارنده نکات فراوانی است که به بعضی از آنها اشاره میشود. نکته اول در بیان استاد، ردیف، قریب به اصطلاح گونه در ترتیب و تعلق مسائل در روششناسی است. در این صورت مراد این است که از طریق تعلق مسئله به دانش خاص میتوان به گونهشناسی آن نایل آمد. نکته دیگر آن است که با چه ملاکی میتوان گفت این مسئله خاص به کدام علم متعلق است؟ پاسخ ارسطویی به این سوال، موضوع علم است. استاد این پاسخ را بازسازی و تعمیم میدهد و با استفاده از روش مرحوم آخوند خراسانی در »کفایة« معتقد است غایت و هدف در تشخیص گونهشناسی مسئله پرتو میافکند. براین مبنا در مواجهه با مسایل باید پرسید هدف از حل مسئله چه میباشد؟ آیا اغراض کلامی دخالت دارد یا اغراض زیست شناختی و مانند آن. پرسش از هدف در واقع پرتوی برای فهم بهتر ساختار مسئله و ساختار مسئله نشانگر تعلق آن به علم خاص است. نکته سوم این که مسئله واحد میتواند حیثیات مختلف داشته باشد و بر مبنای هر یک از آنها به دانش معینی تعلق یابد.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری