• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه اندیشه حوزه، شماره 57،ص 26

 

    اثبات رسانده است. در پایان به این نتیجه رسیده است كه روش تفسیری استاد مطهری، هر چند به عبارتی روش جامع است كه در آن از همهی ابزارها و مصادر فهم در جهت بهرهبرداری بیشتر از معارف قرآنی استفاده شده است، اما، آنچه در نگاه استاد، به تأسی از استادش علامه طباطبایی، اهمیت داشته است، روش تفسیر قرآن به قرآن بوده است، به طوری كه ایشان تمام دریافتهای دیگر روشهای تفسیری را با ملاك و معیار این روش میسنجیده و مهر اعتبار بر آنها مینهاده است و این نگرش بر پایهی پیش فهمها و پیش فرضهای مفسر شكل گرفته است. از این رو، روش تفسیری ایشان، روش تفسیر قرآن به قرآن با رویكرد اجتماعی و سیاسی و با تأكید بر پاسخ گویی به نیازها و سؤالات عصر است.

 

 

واژگان كلیدی: روششناسی تفاسیر، روش تفسیری مطهری، تفسیر موضوعی، تفسیر ادبی، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر عصری، تفسیر اثری، تفاسیر معاصر.

 

مقدمه

قرن چهاردهم، قرن تحولات بنیادی در شناخت اسلام است. قرآن كریم، به عنوان اساسیترین عنصر شناخت اسلام، از یك سو با روشها، نگرشها و رویكردهای گوناگون تفسیری و پیش فرضها و پیش فهمهای مفسران و از دیگر سو، بهرهگیری از دادهها، یافتهها و دستاوردهای دانش بشری به ویژه در حوزهی علوم انسانی جدید، قوهی محركه و محور اصلی تحولات اصلاح گرایانه دنیای اسلام محسوب میگردد.

ثمرهی تلاشها و كوششهای مصلحان و مفسران اسلامی در چند دههی اخیر، بازگشت به قرآن و كشف مجدد آن و عرضهی تفاسیر سیاسی و اجتماعی در عرصهی تفسیر نویسی قرآن كریم است، كه نوید بخش سرآغاز فصل نوینی از تعامل مسلمانان با قرآن است.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری