• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه اندیشه حوزه، شماره 57،ص 27

 

    استاد مطهری، از جمله مصلحان پرشور و مفسران آگاه عالم تشیع در دههی پنجاه، با تیزبینی و دوراندیشی منحصر به فرد خویش، دریافت كه رمز موفقیت همهی مصلحان عالم اسلام از سید جمالالدین اسدآبادی گرفته تا امام خمینی قدسسره ، تمسك به نور هدایت آفرین و انسان ساز قرآن كریم است. از این رو، حدیث گهربار معلم حقیقی قرآن، پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله ، كه فرمود: "خیركم من تعلم القرآن و علمه" (مجلسی، 1403 ه، 2 / 189) را آینهی خویش ساخت و با جان و دل بر سر سفرهی قرآن حضور یافت و كام تشنهی خویش را به آب حیات بخش قرآن سیراب نمود و سالیان متمادی به خوشه چینی از خرمن علم و معرفت و عمل بزرگانی همچون علامه طباطبایی قدسسره و امام خمینی قدسسره مشغول گشت و سپس با بنان و بیان خود به نشر و تبلیغ آموزههای روح فزای قرآنی در میان اقشار گوناگون مردم، به ویژه دانشجویان و دانشگاهیان، پرداخت و با ارائهی نوآوری روشمند در تفسیر قرآن كریم، دریچهی جدیدی از گنجینهی معارف وحیانی در پیش روی علاقهمندان گشود. عصری كه مطهری در آن میزیست با عصری كه ما در آن به سر میبریم، از یك سو، به واسطهی القای شبهات قرآنی در فضای جامعه و نشان دادن ناكارامدی آموزههای وحیانی در راستای تأمین نیازهای زندگی انسان معاصر از سوی رسانههای خارجی و داخلی و از سوی دیگر، به واسطهی جامعهی جوان و تحصیلكرده كه تنها معرفی حقیقت اسلام و اسلام حقیقی جان عطشناك آنان را سیراب میسازد و آنان را در برابر شبیخون فرهنگی دشمنان اسلام و قرآن استوار میسازد؛ همانندیهای بسیاری دارد.

 

 

اگر در آن روزگار، استاد با سلاح قرآن به جنگ با دشمنان برخاست و پیروز گردید - كه شهادتش، مُهر پیروزی اوست -؛ بیتردید، امروز نیز توسعه، ترویج و تبلیغ معارف قرآنی كارگر میافتد. از این رو، بازكاوی و شناساندن روش تفسیری شهید مطهری، راه را برای ارائهی تفسیر روزامد و كارآمد و دقیق و عمیق از قرآن كریم متناسب با نیازهای مادی و معنوی جامعه براساس مبانی و اصول روشمند تفسیری هموارتر میسازد.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری