• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه اندیشه حوزه، شماره 57،ص 28

 

    قبل از پرداختن به تبیین روش تفسیری استاد، بررسی دو موضوع، به عنوان مقدمهی بحث، لازم است.

 

 

1 ) گونهشناسی آثار قرآنی شهید مطهری

در آثار قرآن پژوهی استاد مطهری، از میان شاخههای گوناگون قرآنی، بیشتر از بحثهای علوم قرآنی و تفسیر سخن به میان آمده است و از موضوعات دیگری مانند تاریخ قرآن، تاریخ تفسیر، روشهای تفسیری و... جز اشاراتی جسته و گریخته، نكتهی خاصی به چشم نمیخورد.

آثار قرآن پژوهی استاد به چهار بخش تقسیم میشود:

1 ) تفسیر ترتیبی: آثاری است كه در آن سورهای، و یا بخشی از یك سوره، به ترتیب آیات تفسیر شده است. مجموعهی نه جلدی آشنایی با قرآن از جمله این آثار است. استاد در جلد اول به برخی از مقدمات تفسیری از جمله اقسام شناخت قرآن، آشنایی با زبان قرآن و جایگاه عقل در قرآن اشاره كرده و در جلدهای بعدی به تفسیر سورههای حمد، بخش ابتدایی بقره، آیاتی از سورههای انفال و توبه، سوره نور، زخرف، دخان، جاثیه، فتح، قمر، الرحمن، واقعه، حدید، حشر، ممتحنه، صف، جمعه، منافقون، تغابن، طلاق، تحریم، ملك، قلم، حاقه، معارج، نوح و جن پرداخته است.

2 ) تفسیر موضوعی: آثاری است كه استاد در آنها به موضوع ویژهای پرداخته و دیدگاه قرآن را دربارهی آن موضوع روشن ساخته است. البته استفاده از آیات و دیدگاههای قرآن در این آثار به تناسب موضوع متفاوت است. كتابهای نظام حقوق زن در اسلام، مسألهی حجاب، معاد، امامت، انسان در قرآن، جامعه و تاریخ، علل گرایش به مادیگری، شناخت، عدل الهی و... در این دسته جای میگیرند.

3 ) علوم قرآنی: آثاری است كه در آنها مباحث علوم قرآنی - دانشهایی كه باور به اصالت متن وحیانی را به اثبات میرسانند - مورد بررسی قرار گرفته است.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری