• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه اندیشه حوزه، شماره 57، ص 62

 

    سبكهای گوناگون دارد، و حتی معماری نیز دارای سبكهای خاص خود میباشد. سپس وارد حوزهی فلسفه و اندیشه میشود كه فلاسفه و اندیشمندان سبكهای نظری خاص خود را دارند و چنین نوشته است:

 

یك عالم سبكش سبك استدلالی و قیاسی است، یعنی در همهی مسائل از منطق ارسطویی پیروی میكند، ... یكی دیگر سبكش سبك تجربی است، مثل بسیاری از علمای جدید، ... یك نفر سبكش عقلی است، دیگری سبكش نقلی است، مانند مرحوم مجلسی ... یكی سبكش ... دیالكتیكی است ... یكی سبكش استاتیك است. (مطهری، 1369 ، 50)

 

استاد پس از بحث در مورد سبكهای نظری به سبكهای عملی میپردازد و انواع آنها را به اختصار بیان مینماید و مینویسد:

 

رهبرهای اجتماعی و سیاسی، بعضی، اساسا سبكشان ... فقط زور است ... بعضی دیگر در سیاست و ادارهی امور بیش از هر چیزی به نیرنگ و فریب اعتماد دارند و... (مطهری، 1369 ، 53)

 

سپس استاد تصریح مینماید كه منظور از سیرهی معصومین علیهمالسلام همان سبك عملی آنهاست كه گاه از آن به منطق عملی در برابر منطق نظری تعبیر مینماید.

 

در نظر اول این طور به ذهن متبادر میشود كه منظور استاد آن است كه منطق عملی یا سیرهی عملی معصومین علیهمالسلام در اصول یكسان است، ولی با دقت در مجموعهی نوشتههای استاد میتوان نتیجه گرفت كه استاد آنها را به دو نوع اصول ثابت و متغیر تقسیم میكند، كه اصول ثابت در همهی شرایط و مقتضیات زمانی، واحد است، ولی اصول متغیر متناسب با شرایط زمانی تغییر میكند. نتیجهی كاربردی آن چنین میشود كه اگر شرایط ما مانند پیامبر صلیاللهعلیهوآله بود باید به آن اصول عمل نمود و اگر شرایط، همچون زمان امام علی علیهالسلام است، باید به اصول دوران ایشان عمل نمود. به تعبیر دیگر در شرایط امام حسن علیهالسلام باید با اصل صلح به صحنه آمد و در شرایط امام حسین علیهالسلام با اصل جهاد.

 

مهم آن است كه انسان، با توجه به سبك پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امامان علیهمالسلام و حتی پیامبرانی كه قرآن آنها را معرفی مینماید و شرایط متنوع آنها سبك كار و

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری