• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه اندیشه حوزه، شماره 57، ص 61

 

    سیرهی نبوی و سیری در سیرهی ائمه اطهار علیهمالسلام و حماسهی حسینی و همچنین رهبری و امامت و ختم نبوت و... باشد، ولی با تأمل و دقت بیشتر میتوان فهمید استاد در بسیاری دیگر از آثارش و در لابلای كتابهایش علاوه بر سیرهی عملی، سیرهی نظری آنها را مورد بررسی قرار داده است. از جمله در كتابهای: اسلام و مقتضیات زمان، انسان و سرنوشت، جاذبه و دافعهی علی علیهالسلام ، سیری در نهجالبلاغه، تعلیم و تربیت در اسلام، فلسفهی اخلاق، انسان كامل، مسألهی حجاب، نظام حقوق زن در اسلام میتوان مشاهده نمود.

 

اهداف سیره

 

به نظر میرسد اهداف استاد از طرح سیرهی پیامبر صلیاللهعلیهوآله و ائمه علیهمالسلام متعدد بوده است. یكی فهم و بازخوانی شخصیت پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امامان علیهمالسلام و دیگر ارائهی تصویری نسبتا جامع، به عنوان الگوی مسلمانان، همچنین درك و فهم صحیح كتاب الهی، زیرا آنها خود قرآن ناطق هستند و دیگر آنكه عملكرد و موضعگیریهای آنها تصویر حقیقی از اصول و مبانی اسلام است و سرانجام آنها به عنوان معلمان و مربیان بشریت متكی بر اصول و روشهای تعلیم و تربیتی خاص بودهاند. كشف سبك، متد، اصول و قواعد ثابت و متغیر زندگی آنها، مبین هویت اسلام، شیعه و آن شخصیتها میباشد، همچنین موجب هویت بخشیدن به مسلمانان میشود، زیرا آنها قهرمانان بزرگ اندیشه و تفكر مكتبی جهانی هستند. امروز نه تنها مسلمانان، بلكه جهانیان نیازمند شناخت آن شخصیتها میباشند.

 

1 ) شناخت متدولوژی (سبكشناسی) معصومین علیهمالسلام

 

استاد در ابتدا از اهمیت سبك سخن میگوید و اینكه شاعران مانند فردوسی، مولوی، حافظ و سعدی هر كدام سبك ویژهای دارند و سبك در شعر و نثر واقعیتی انكارناپذیر است. سپس به حیطهی هنر وارد میشود كه هنر نیز

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری